Altiplano: Voor dit spel moet je echt even gaan zitten! [recensie]

Altiplano White Goblin Games bordspel strategisch grondstoffen energie voedsel acties uitvoeren speelvelden speelfiguur voorraad verbouwen verkopen investeren recensie review De inwoners van de Altiplano, de Zuid-Amerikaanse hoogvlakte tussen de hooggebergtes van Bolivia en Peru, moeten creatief omgaan met de schaarse grondstoffen en landbouwmogelijkheden.

Door te vissen op het Titicacameer, erts te delven, alpaca’s te fokken en goederen te verhandelen voorzien bewoners zich van een gestaag groeiende rijkdom. Nieuwe productieplaatsen worden gebouwd, opdrachten worden vervuld en goederen worden opgeslagen in pakhuizen voor zware tijden. Ook de aanleg van wegen is belangrijk, omdat die de ontwikkeling versnellen.

De inwoner die het best van zijn mogelijkheden gebruik weet te maken zal aan het einde de rijkste oogst hebben.

Het belangrijkste onderdeel van het spel zijn de zeven gebieden die samen het actiebord vormen. Hierop kun je grondstoffen oogsten of combineren met een ander element, zoals bijvoorbeeld voedsel en een alpaca wanneer je wol wilt maken.

Altiplano

Je begint met vier speelvelden die je – door middel van het aanleggen van een weg – kunt uitbreidden naar acht speelvelden. Hier kun je dan ook voorraad opslaan, verbouwen, en verkopen. Alle spullen die je verkoopt, krijgt of gebruikt blijven jouw eigendom. Je bewaart ze in je eigen krat.

De acties behoren allemaal bij een bepaald gebied. Een actie mag je pas uitvoeren wanneer je houten speelfiguur daadwerkelijk op het gebied staat. Maar elke keer Altiplano White Goblin Games bordspel strategisch grondstoffen energie voedsel acties uitvoeren speelvelden speelfiguur voorraad verbouwen verkopen investeren recensie reviewverplaatsen kost je wel energie (voedsel). Je kunt bijvoorbeeld je voorraden verkopen op de markt. Elke keer als je aan de beurt bent mag je maximaal drie vakjes verplaatsen. Door in voedsel te investeren, kun je meerdere acties per beurt uitvoeren.

Spelervaring

Het is een leuk, maar pittig spel! Je bent best even bezig met de voorbereiding. Gelukkig zit er een duidelijke uitleg bij, maar hiervoor moet je wel echt even de tijd voor nemen. Voor ons was het eerst echt uitproberen met de uitleg ernaast. Je moet heel goed nadenken over welke acties je uit wilt voeren. Naarmate het spel vordert, neemt ook de uitdaging toe. Je leert anders te kijken naar het spel en echt strategisch te denken. Op welke manier kun je zo veel mogelijk acties uitvoeren? Het is niet een spel wat je snel tussendoor speelt. Je zit minimaal een uur om tafel om dit spel te spelen. Maar ga er maar vanuit dat je in totaal twee uur aan het spelen bent. Wanneer je echt van strategische spellen houdt, is dit echt een spel wat je in de kast thuis moet hebben!

Altiplano
Bordspel, 12+, 2 – 5 spelers, White Goblin Games