Amanda: Je moet wel van Amanda gaan houden… [recensie]

Amanda White is elf jaar oud, maar voelt zich amper kind. Haar moeder is jaren geleden vertrokken en haar vader is dood. Dat laatste probeert ze voor iedereen te verbergen. Een tamme boa constrictor is haar enige gezelschap. In een wanhopige poging haar moeder terug te vinden, begint Amanda aan een wonderlijke reis door Florida, maar als de media hier lucht van krijgt is ze binnen no-time wereldnieuws. Alle blikken zijn gericht op het meisje dat alleen door de straat trekt. Zullen Amanda en haar moeder ooit herenigd worden en zal Amanda de erkenning vinden die ze zoekt?

Eerder las ik al het boek De Circusvrouw van deze auteur, maar nadat ik de begeleidende brief bij Amanda heb gelezen, ben ik extra nieuwsgierig naar dit verhaal. In deze brief staat dat Jelmer Jepsen ernstig ziek is geweest. Hij had een ontsteking van hat hart en heeft voor zijn leven gevreesd. Zijn ziekte en de herstelperiode hebben hem veranderd en dat heeft ook invloed gehad op zijn schrijfstijl…

Amanda

De cover intrigeert mij meteen: een grote slangenkop met opengesperde bek lijkt niet te passen bij de meisjesnaam Amanda. Wanneer ik begin te lezen, kan ik al snel het boek niet meer wegleggen. Dit boek is een juweeltje! Je kunt niet anders dan van Amanda gaan houden!

De elfjarige Amanda woont al jaren alleen met haar vader, maar nu is hij er ook niet meer. Hij is door een noodlottig ongeval om het leven gekomen, maar het meisje probeert dit voor iedereen in haar omgeving verborgen te houden. Gelukkig heeft ze Gloria nog – haar tamme boa constrictor. Tijdens de laatste dagen voor de vakantie, treft het meisje de nodige voorbereidingen. Ze heeft maar één wens: haar moeder opzoeken. Daarvoor moet ze een lange reis maken en de nodige offers brengen. Zal ze haar moeder vinden?

Schrijfstijl

De manier van schrijven is zeker anders, wanneer ik het vergelijk met De Circusvrouw. Gevoeliger. Hierdoor voel jij je als lezer al snel verbonden met het elfjarige meisje dat er alleen voor staat. Ze is moedig, maar vooral op zoek naar erkenning. En om die te krijgen, gaat ze heel ver… Schitterend verhaal over een dapper meisje dat niets liever wil dan herenigd worden met haar moeder.

AmandaBekijk op Bol.com logo – Jelmer Jepsen
Roman, paperback, 288 pagina’s, Xander Uitgevers