De brieven van Mia: verleden én heden smelten samen [recensie]

Als Laila voor school huishoudelijke klusjes moet doen bij de norse meneer Cohen, verandert alles. Op zijn stoffige zolder ontdekt ze een mysterieuze trommel met oude brieven. Ze zijn geschreven door de Joodse Mia, die de Tweede Wereldoorlog wil ontvluchten. De brieven lijken wel geheime boodschappen te zijn, die Mia voor meneer Cohen achterliet!

Laila, die zelf de oorlog in Syrië moest ontvluchten, heeft vanaf dit moment nog maar één missie: ontdekken hoe de stoere Mia zich redde uit de oorlog. Zou ze het hebben overleefd?
En zullen Mia en meneer Cohen elkaar ooit weer zien? Als een ware detective ontcijfert Laila de brieven en gaat ze op een spannend avontuur.

De cover van dit boek trekken direct de aandacht doordat de zolder helemaal in het blauw is afgebeeld, behalve een rood gele kist waarop de titel staat. De brieven van Mia bouwt een brug tussen verleden en heden. Laila is een elfjarig meisje dat in een asielzoekerscentrum leeft. Ze is gevlucht uit Syrië en komt in contact met meneer Cohen die de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd. Wanneer ze de verhalen van toen en nu naast elkaar neer leggen, blijken er meer overeenkomsten dan je in eerste instantie zou verwachten.

De brieven van Mia

Een boek bedoeld voor de jeugd zodat ze meer komen te weten over de Tweede Wereldoorlog. De auteur is bij het schrijven van het verhaal in staat geweest het verleden onlosmakelijk te verbinden aan het heden. De elfjarige Laila is gevlucht uit Syrië en probeert een nieuw leven op te bouwen in Almere. Dat dit niet altijd makkelijk is, komt goed naar voren. De school heeft een klusjesproject en Laila wordt gekoppeld aan meneer Cohen. Het lijkt er op dat hij er niet op zit te wachten. Hij vraagt haar de zolder op te ruimen, maar wanneer Laila daar een kist met brieven ontdekt, kan ze haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ze leest de brieven en ontdekt dat ze geschreven zijn door Mia. Zij wilde de oorlog proberen te ontvluchten en het lijkt wel of ze geheime boodschappen heeft achtergelaten in de brieven aan meneer Cohen. Laila die zelf heeft ervaren hoe erg het is om te vluchten vanuit oorlogsgebied, bedenkt zich geen moment. Ze moet gewoon weten wat er met Mia is gebeurd! Als lezer wordt je meegezogen in de spannende zoektocht naar Mia. En de norse meneer Cohen, leer je opeens van een heel andere kant kennen!

Letterformaat

Wat mij direct opvalt wanneer ik met het lezen begin is het kleine letterformaat dat gebruikt is bij dit boek. Nu was dit voor mij geen reden om het boek aan de kant te leggen, maar het De brieven van Mia Astrid Sy Zelf Lezen kinderboek jeugdboek Rose Stories letterformaat Tweede Wereldoorlog vluchtelingen Syrië asielzoekerscentrum Almere verleden heden recensie review leest wel wat vermoeiender. Bovendien vind ik de kleine letters* minder geschikt voor de doelgroep. Ik denk dat kinderen (wanneer het geen echte boekenwurmen zijn) hier sneller door af zullen haken. Wanneer ik diverse leesboeken voor volwassenen er naast leg, zie ik dat eigenlijk al die boeken een groter letterformaat hebben dan hier is gebruikt.

Het verhaal vind ik echt een aanrader voor jong en oud. Het letterformaat vind ik persoonlijk erg klein, zeker voor de doelgroep. Kinderen die wat moeite hebben met lezen, zullen dit boek hierdoor al snel links laten liggen. En dat is zonde, want het verhaal is boeiend en zal door jong en oud gewaardeerd worden.

* UPDATE: Zojuist heb ik van de uitgever vernomen dat er een tweede druk plaats vind en waar ook het letterformaat aangepast wordt, zodat dit makkelijker te lezen zal zijn voor de doelgroep!

Bekijk op Bol.com logoDe brieven van Mia – Astrid Sy
Zelf Lezen, hardcover, 128 pagina’s, Rose Stories