Broers en Zussen in en om het Ziekenhuis [recensie]

Broers en Zussen in en om het ziekenhuis Anjet van Dijken Doeboek kletsboek Lannoo Campus brusjes brussen broer zus (chronisch) ziek ziekte Anjet van Dijken periode school vrienden vertrouwd lotgenoten kletsopdrachten Stichting Kind en Ziekenhuis Brussen Boost Project recensie review

Je bent niet de enige! 690.000 kinderen in Nederland en België hebben een broer of zus met een (chronische) ziekte. Gaat jouw broer of zus geregeld of voor langere tijd naar het ziekenhuis? Of krijgt je broer of zus zorg thuis? Of is het al een tijd geleden, maar denk je er nog aan? Dit stoere PRAAT-KLETS-DOEboek helpt je om te begrijpen wat er gebeurt, om er over te praten en om uit te leggen: Hoe het is, voor jou! Waarom een boek voor jou?Om iets voor mezelf te hebben.

Wanneer er in een gezin een kind is met een (chronische) ziekte is, gaat er veel aandacht naar het zieke kind toe. Logisch, maar vergeet niet dat de impact voor brusjes (broers of zussen) erg groot is. Juist daarom is het fijn dat er nu een speciaal boek is dat aandacht besteed aan het gevoel van broers en zussen. Anjet van Dijken schreef dit boek voor het Brussen Boost Project van Stichting Kind en Ziekenhuis.

Broers en Zussen in en om het ziekenhuis

Dit boek is dus bedoeld voor kinderen met een zieke broer of zus. Fijn om te hebben wanneer je midden in deze vervelende situatie zit, maar ook wanneer het al langer geleden is en je er nog steeds veel aan denkt een praktisch boek om te gebruiken.
Het boek bevat verschillende hoofdstukken die allemaal een eigen kleur hebben. De namen van deze hoofdstukken zijn duidelijk: ik, broer of zus, thuis, ziekenhuis, vrienden, school en tenslotte “er na”.

Broers en Zussen in en om het ziekenhuis Anjet van Dijken Doeboek kletsboek Lannoo Campus brusjes brussen broer zus (chronisch) ziek ziekte Anjet van Dijken periode school vrienden vertrouwd lotgenoten kletsopdrachten Stichting Kind en Ziekenhuis Brussen Boost Project recensie reviewWanneer je het boek leest, zie je direct dat je niet de enige bent die in deze situatie ziet. Er worden verschillende kinderen voorgesteld met naam, hobby’s wie hun broer of zus is en wat zij hebben. Daarna is het de beurt aan jou zelf. Juist het feit dat andere kinderen als voorbeeld zijn genomen, zorgt direct voor een vertrouwd gevoel en zal het invullen ongetwijfeld wat makkelijker maken voor kinderen.

Het hele boek door staan stukjes om te lezen en om daarna zelf aan de slag te gaan met dit boek. Een mooi initiatief die kinderen met een zieke broer of zus de nodige steun geeft. De kletsopdrachten zorgen er voor dat het wat eenvoudiger wordt om je hart te luchten. Ook mooi is dat er aandacht wordt besteed aan de geluksmomentjes, zoals bij het maken van een familiepot. Zodat je ook de leuke dingen tijdens een vervelende en onzekere periode niet vergeet.

Broers en Zussen in en om het ziekenhuis – Anjet van Dijken
Doeboek, paperback, 128 pagina’s, Lannoo Campus