Chemie [recensie]

Chemie Kaat de Kock Young Adult Clavis verliefdheid leraar leerling Griekenland waargebeurd verhaal flirten school recensie review

Nadat ze is gedumpt door haar vriendje Benno, kan de zeventienjarige Emma wel wat afleiding gebruiken. Ze verheugt zich enorm op haar klassenreis naar Griekenland. Vooral omdat meneer Vandevelde, haar jonge en knappe chemieleraar, meegaat als begeleider. Veel meisjes op school hebben een crush op hem en Emma stiekem ook. Tegelijkertijd beseft ze dat een relatie tussen hen onmogelijk is. Totdat ze begint te merken dat meneer Vandevelde misschien meer belangstelling voor haar heeft dan een leraar zou mogen hebben. Is er echt chemie tussen hen?

Een Young Adult boek dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en ongetwijfeld heeft juist dat feit ervoor gezorgd dat het boek heerlijk snel weg leest. Emma trekt vaak de foute vriendjes aan en het duurt dan ook niet lang of het is weer uit. Maar wanneer ze aan het begin van de zomervakantie naar Griekenland gaat met klassenreis, verandert alles. Vandervelde – leraar chemie – gaat als één van de begeleiders mee. En laat dat nou net een jonge meester zijn die erg sexy is. Bijna alle meiden van school hebben een crush op hem, ook Emma.

Chemie

Griekenland blijkt een geweldige ervaring en Emma flirt voorzichtig wat met haar docent. Maar dan blijkt dat hij haar ook wel ziet zitten. Of wil Emma dat alleen maar zien?
Het verhaal beschrijft duidelijk hoe dun de scheidslijn is tussen wat wel en niet kan tussen een leerkracht en een leerling. Dat de verhoudingen altijd scheef zijn, ook al lijkt het wellicht niet zo op dat moment. Het verhaal is realistisch beschreven, waardoor je het direct gelooft. Het onderwerp is ongetwijfeld voor de nodige jongere herkenbaar, want verliefd worden op een jonge leerkracht is natuurlijk bij pubers niet zo vreemd.

Vlot geschreven verhaal dat ik als volwassene ook met plezier heb gelezen. Ik had het boek in een dag uit, maar heb van elke letter genoten!

Bekijk op Bol.com logoChemie – Kaat de Kock
Young Adult, hardcover, 134 pagina’s, Clavis