Dr. Eureka – Een nieuw, knotsgek spel van White Goblin Games [recensie]

Dr. Eureka Familiespel White Goblin Games 6+ behendigheid snelheid inzicht knikkers moleculen reageerbuizen opdrachten vlog recensie review

Het laboratorium staat op zijn kop! Dr. Eureka heeft jullie hulp nodig om zijn experimenten uit te voeren. Jullie zijn de assistenten van Dr. Eureka en moeten proberen om zo snel mogelijk de moleculen in de juiste volgorde in de reageerbuizen te krijgen. Je mag de ballen niet uit de buizen laten vallen of met je handen aanraken. Probeer dit als snelste te doen om daarmee de opdrachten van Dr. Eureka als eerste te voltooien. Dan ben jij de beste en slimste wetenschapper!

Altijd al in een laboratorium willen werken? Dan is dit je kans! Dr. Eureka daagt jou uit om hem te helpen de moleculen in de juiste volgorde in reageerbuizen te plaatsen. Maar er is één probleem… Je mag de moleculen niet met de hand aanraken en je mag ze ook niet laten vallen. Voorzichtig overschenken van de ene naar de andere reageerbuis dus. Om het nog iets lastiger te maken, speel je tegelijk met je tegenstanders. Wie weet als eerste de opdracht te voltooien en “Eureka!” te roepen?

Dr. Eureka

Het doel van het spel is eigenlijk heel simpel. Dit zorgt ervoor dat je al snel kunt gaan spelen en dat het echt een spel voor jong en oud is. Dr. Eureka is een spel waarbij inzicht, snelheid en behendigheid een belangrijke rol spelen. In de video heb ik het spel even voorgedaan, maar dat was redelijk simpel omdat ik het alleen speelde. De stress om Dr. Eureka Familiespel White Goblin Games 6+ behendigheid snelheid inzicht knikkers moleculen reageerbuizen opdrachten vlog recensie review sneller dan je tegenstander te zijn is er dan dus niet… We hebben het spel ook samen gespeeld en dan merk je dat je toch geneigd bent om meer risico te nemen, met alle gevolgen van dien. Moleculen die over tafel en soms zelfs over de grond rolden. Daar verlies je niet alleen tijd mee, je bent ook per direct uitgeschakeld voor betreffende ronde. En je snapt het natuurlijk wel… Die rollende knikkers zorgen voor de nodige hilariteit. Lukt het jou dan nog om je hoofd koel te houden en de reageerbuizen rustig te bewegen?

Wij zijn fan van dit leuke, uitdagende spel. Geschikt voor kinderen vanaf zes jaar, maar – zonder wedstrijdelement – ook wel te spelen voor jongere kinderen. Het spel is geschikt voor twee tot vier spelers, maar ik heb ook al een aantal keren even alleen gespeeld tijdens een verloren momentje. Doordat je nauwelijks voorbereidingstijd hebt én het feit dat het spel een korte speelduur heeft (ongeveer een kwartier) is het een ideaal spel voor het hele gezin!

Dr. Eureka
Familiespel, 2 – 4 spelers, 6+, White Goblin Games