Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba [recensie]

Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba Dummie de Mummie en de drums van massoeba Dummie de mummie de film filmeditie deel drie tweede film Van Goor recensie review actrice Maashi roltrap schilderen beeldje dochter boeken school bomkak dinges eten drinken dood film lezen gebeurtenissen Goos koning beroemd krachten vinden doldwaas avontuur jong oud taaltje lachen tekeningen kleurenfoto’s scènes netvlies leuk paperback

“Dus ik word niet ghroot,” zei Dummie.
“Nee,” antwoordde Goos eerlijk.
“En ook niet koning.”
“Nee.”

Goos wachtte ongemakkelijk af wat er nu zou komen.
“Als ik word niet ghroot, en ik word ook niet koning…”

Dummie keek Goos strak aan, zijn gouden ogen stonden
boos en verdrietig tegelijk. “Wat moet ik dan doen wel?”

Mijn dochter kende de boeken van Dummie de Mummie al van school. Zelf kende ik ze alleen van naam, maar sinds wij samen het zevende deel – Dummie de Mummie en de drums van Moessoeba – lazen, ben ik ook verkocht! Samen lazen we ook de filmeditie van Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba.

Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba

Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba Dummie de Mummie en de drums van massoeba Dummie de mummie de film filmeditie deel drie tweede film Van Goor recensie review actrice Maashi roltrap schilderen beeldje dochter boeken school bomkak dinges eten drinken dood film lezen gebeurtenissen Goos koning beroemd krachten vinden doldwaas avontuur jong oud taaltje lachen tekeningen kleurenfoto’s scènes netvlies leuk paperbackWij hebben de filmeditie van Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba  in huis. Het derde boek in deze serie, maar de tweede film over het leven van Dummie. Wij hebben de film al gezien (onze recensie kun je hier lezen), maar het boek is daarom niet minder leuk om te lezen. Sterker nog, wij lachen net zo hard om alle gebeurtenissen als in de film.

Omdat Dummie een mummie is, kan hij niet eten of drinken. Dat is al vanaf het moment dat hij bij Goos in huis woont, maar opeens valt het besef dat Dummie dan ook niet ghroot zal worden… Omdat hij niet meer leeft wordt hij ook niet meer koning. Wat moet Dummie dan? Gelukkig blijft Dummie niet lang bij de pakken neer zitten en komt al snel met een fantastisch plan om beroemd te worden!
Terwijl Dummie zich op het schilderen stort, heeft Goos een ander plan. Hij wil dat Dummie nog heel lang bij hem blijft en hij gaat op zoek naar een geheimzinnig beeldje: De Sfinx van Shakaba. Dit beeldje schijnt speciale krachten te hebben. Goos hoeft het dus alleen maar bij Dummie te geven. Maar ja, dan moet hij dat beeldje wel eerst vinden…
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba  is een doldwaas avontuur voor jong en oud!

Het taaltje van Dummie zorgt er al voor dat je regelmatig dubbel ligt van het lachen. Af en toe lijkt het wel of ik hier Dummie in huis heb, want regelmatig hoor ik ”Maashi”
De filmeditie van Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba  bevat niet alleen zwart wit tekeningen, maar ook een aantal pagina’s met kleurenfoto’s uit de film. Hierbij zien wij de bewuste scènes direct weer op ons netvlies en dat maakt het extra leuk.

Enne, mocht je de film nog gaan kijken… Let dan even op een speciale actrice in een gestreept shirt wanneer Dummie de roltrap afsuist. Herken je haar?
Tip: zij kent Dummie het allerbeste 😉

Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba (filmeditie) – Tosca Menten