DVD Spokenjagers [recensie]

Tom is nogal bang aangelegd. Dat wordt er niet beter op als hij thuis in de kelder een spook ontdekt. Gelukkig is Hugo een ASG, een Alledaagse Spook Gedaante. Hij doet geen vlieg kwaad, maar heeft wel dringend Toms hulp nodig. Hugo kan namelijk niet terug naar het spookhuis waar hij woont. Daar is een gevaarlijke Oude IJsgeest komen wonen, die midden in de zomer de hele stad bevriest. Tom en Hugo roepen de hulp in van de professionele spokenjager Hetty, die net ontslagen is bij het Spokenjagersinstituut. Hetty heeft het niet zo op kinderen en spoken, maar Tom en Hugo weten haar over te halen om samen op jacht te gaan.

Het was er niet van gekomen om deze film in de bioscoop te bekijken, dus de DVD Spokenjagers werd hier enthousiast ontvangen. Snel kijken dus maar!

DVD Spokenjagers

Spoken worden door veel kinderen eng gevonden, dus de filmtitel klinkt al spannend. Het grappige, groene slijmspookje op de voorkant laat de angst al minder worden. Maar tijdens het kijken kom ik er al snel achter dat sommige stukjes best wel griezelig zijn. Het is dus goed om daar als ouder een bewuste afweging in te maken. De film is volgens de kijkwijzer geschikt vanaf zes jaar, maar voor kinderen die snel naar dromen over enge dingen, is dit wellicht nog echt te jong. Het groene spookje Hugo zorgt gelukkig wel voor een prettige tegenhanger en daardoor wordt er ook veel gelachen bij het kijken naar de film.

Wat ik persoonlijk leuk vind is dat de hoofdpersoon Tom een jongen is die erg bang is aangelegd. Dat geeft kinderen wel direct het gevoel dat het helemaal niet erg is om bang te zijn. En dit bange jochie komt dan opeens oog in oog te staan met spook Hugo. Gelukkig is dit een vriendelijk en vooral ook grappig spookje, Maar hij heeft wel hulp nodig! Hugo woonde namelijk altijd in een echt spookhuis, maar daar kan hij niet meer naar toe. Er is daar een enge geest die de hele stad bevriest! Het tweetal besluit de hulp in te schakelen van spokenjager Hetty. Zullen ze met z’n drieën de Oude IJsgeest weten te verjagen?

Wij hebben genoten van de film en we zullen hem zeker nog wel eens gaan bekijken. Met jonge kinderen zou ik zeker meekijken, maar eigenlijk doe ik dat nu ook altijd nog. Wel zo gezellig en als een film vragen oproept of onverwacht toch te spannend is, dan zit je er gewoon als ouder bij.

Bekijk op Bol.com logoDVD Spokenjagers
Familiefilm, 100 minuten, 6+, Just4Kids