Een tweede kans: een heerlijke feelgood roman van Amanda Prowse [recensie]

Een tweede kans Amanda Prowse Aerial Media Company roman recensie review Australië Schotland Sydney Edinburgh

Een tweede kans Amanda Prowse Aerial Media Company roman recensie review Australië Schotland Sydney Edinburgh‘Had je al gezien dat er een brief voor je is gekomen? Een echte, met de hand geschreven brief, uit Schotland? Ik ben zo benieuwd wat erin staat.’ Kim zwaaide met de crèmekleurige envelop en legde hem op het aanrecht. ‘Hij werd bezorgd toen je weg was. Als ik genoeg tijd had gehad had ik hem open gestoomd en gelezen.’ Bea is 55 jaar oud, woont in Sydney en is weduwe. De gedachte dat ze moet accepteren dat ze waarschijnlijk de rest van haar leven alleen zal zijn, is moeilijk voor haar. Ze verdringt de gedachte door zich vol op haar werk te storten en haar eetcafé trekt veel gasten. Al is het alleen al om haar overheerlijke gebak. Maar als ze een brief uit Edinburgh ontvangt vertrekt ze toch naar het winterse Schotland. Is het een geheime liefde die haar trekt? Een liefde die ze lang geleden probeerde te vergeten?

Ik heb al meerdere boeken van Amanda Prowse gelezen en elke keer valt de meeslepende schrijfstijl mij op. Hoewel het genre vaak een hoge voorspelbaarheidsfactor heeft, weet de auteur de lezer toch wel vaak te verrassen met onverwachte gebeurtenissen en wendingen. Ik begin dan ook nieuwsgierig te lezen in het boek Een tweede kans.

Een tweede kans

Het verhaal begint met een proloog waarin je kennis maakt met Bea, die het op dat moment erg zwaar heeft. Haar geliefde Peter ligt op zijn sterfbed en dus is het tijd om afscheid te nemen. Daarna wordt je ondergedompeld in een herinnering van vroeger, om vervolgens het dagelijkse bestaan van Bea te volgen. De weduwe runt een eigen eetcafé Sydney en heeft twee trouwe werknemers in dienst. Op een dag wordt er in het eetcafé een brief bezorgd. Deze brief heeft een lange reis gemaakt, want hij komt helemaal vanuit Schotland. Nieuwsgierig wordt de brief geopend en dan blijkt dat deze afkomstig is van een vrouw die ook een eetcafé heeft, maar dan in Edinburgh. Zij heeft een forum in beheer over eetcafés en nodigt Bea uit om ook een bezoek te brengen aan dit forum. Deze brief is de rode draad van het verhaal van Een tweede kans.

Het klinkt een beetje gek dat er een brief per post wordt gestuurd, voor een uitnodiging tot deelname aan een forum. Maar als lezer kijk je daar niet eens vreemd van op. Het roept direct een nostalgisch en speciaal gevoel op, wat precies past in het verhaal. Al snel kom je er achter dat Bea ook niet heel handig is met internet, dus met wat hulp van haar kleindochter Flora slaat ze aan het mailen met Alex, de eigenaresse van The Christmas Café in Edinburgh.

Een speciaal reisje…

Puber Flora botst momenteel erg met haar ouders en komt tijdje bij haar oma wonen. Wanneer Bea besluit naar Schotland te gaan, ontstaat het idee om dit samen met haar kleindochter te gaan doen. Het wordt een mooie reis, waarbij oma en kleindochter elkaar erg goed leren kennen. Maar het wordt ook een trip down memorie lane. Want Bea kent Schotland ook heel erg goed… Het wordt een reis om nooit te vergeten!

Een heerlijk boek dat de lezer al snel meesleept in het verhaal. Mooi gedaan is dat je aan de hand van de reis naar Schotland, steeds meer van Bea’s verleden te weten komt. Het verschil in doen en laten tussen oma en haar kleindochter, zorgen ervoor dat het verhaal je steeds van kleine geluksmomentjes laat genieten.  Heerlijke roman om bij weg te dromen!

Bekijk op Bol.com logoEen tweede kans – Amanda Prowse
Roman, paperback, 324 pagina’s Aerial Media Company