El Gaucho: Vang de koeien, verkoop de kuddes en win [recensie]

El Gaucho the Game Master bordspel vanaf 10 jaar recensie

De spelers proberen koeien te vangen door hun lasso uit te werpen. Ook kunnen ze in het veld gaan liggen om een nietsvermoedende koe te vangen. Dat lijkt gemakkelijk, maar het vangen van de koeien is nog maar het begin van dit licht strategische, soepel spelende familieplus bordspel met een hoge herspeelbaarheidsfactor.

We hebben de laatste tijd veel spellen gespeeld van The Game Master en het meest pittige spel uit het pakket hebben we voor het laatst bewaard. Vanaf het begin dat we het in huis el gaucho the game master recensie bordspelhebben spelen we het al, maar omdat het een spel is dat je echt wel even door moet krijgen, heb ik de recensie naar een later punt geschoven. Inmiddels zijn we flink ingeburgerd in dit spel en is het tijd voor onze recensie.

El Gaucho

Hoewel de spelbeschrijving best eenvoudig klinkt, blijkt in de praktijk El Gaucho best een lastig spelletje te zijn om helemaal door te krijgen. Nadat wij de spelregels twee maal hadden doorgenomen, zijn we begonnen met spelen. De spelregels binnen handbereik, want we wisten eigenlijk alleen de basis van het spel. Zodra we op een punt kwamen waarbij wij het niet meer precies wisten (meestal bij de speciale acties) raadpleegden we de gebruiksaanwijzing even en dan werd het al snel duidelijk. Ik kan je deze methode dan ook van harte aanbevelen en vooral niet te snel opgeven met spelen. Al snel el gaucho the game master recensiehadden we tijdens het spelen de spelregels niet meer nodig, maar bleek meer spelervaring het spel toch leuker te maken. We ontdekten steeds meer strategische zetten, waardoor het spel steeds leuker werd om te spelen!

Word jij de rijkste gaucho?

Alles draait hier om handelen: door koeien te vangen en te verkopen, verdien je geld. Maar wat is het beste moment om je kudde te verkopen? Een grotere kudde verkopen kan lucratief zijn, maar pas op voor de andere gaucho’s. Bovendien kun je de pech hebben om tussentijds te moeten afrekenen, waardoor het simpelweg niet lukt om de kudde zo groot te maken als je zou willen.
Je kunt alleen koeien van hetzelfde soort bij elkaar leggen. De kudde moet oplopen qua aantal punten of juist aflopen. Dit zorgt er voor dat je altijd scherp moet blijven en een stap verder moet denken. Al puzzelend stel je de beste kuddes samen en probeer je het meeste geld te verdienen. Hierbij spelen de speciale acties zeker een belangrijke rol. Deze zorgen er voor dat je de kudde mag gaan sorteren, het aantal ogen van een dobbelsteen wensen, vee van een tegenstander stelen, gaucho’s rechtop zetten of vee in het geheim hebben. Strategisch spelen is absoluut nodig in dit spel, maar je moet ook een gezonde dosis geluk hebben om te kunnen winnen. Juist door deze mix van spelingrediënten blijft het spel keer op keer leuk om te spelen.

Speelervaring

In het begin waren we dus vooral druk met de gebruiksaanwijzing in de weer. Toen dachten we dat wij het spelletje goed doorhadden, maar bleek – omdat wij het steeds vaker speelden el gaucho the game master recensie bordspel– dat je achter steeds meer tactische speelmogelijkheden komt. Vanaf het begin goed opletten welke kaarten er op het speelbord liggen en van daar uit je eerste tactiek bepalen. Maar je moet ook blijven opletten en soms kan tussendoor je strategie aanpassen veel meer opleveren. Het spel is het leukste als je met drie of vier spelers speelt. Met twee kan zeker ook, maar doordat het spel veel interactie heeft, is het leuker én spannender om het met meer spelers te spelen.

El Gaucho – The Game Master
Bordspel, Vanaf 10 jaar, 2- 4 spelers, Speelduur: 60 minuten

Deel met je vriendenShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone