Elmer en de wedstrijd: Geniet van deze kleurrijke race [recensie]

Elmer en de wedstrijd David McKee prentenboek recensie review Van Goor wandelingetje groepje rennende olifanten gewonnen wedstrijd organiseren beschilderen kleuren regenboog medaille diren jungle educatieve aspect leren herkennen kleuren primaire secundaire mening kinderboeken ouwelijk taalgebruik voorlezer aangepast vertaald avonturen boekenreeks gezellige chaos opnoemen kleuren zinsverband oog enthousiast persoonlijk warrig onoverzichtelijk perfect kennis toetsen stuiteren bedje ouders voorkomen aanleren kleuren enthousiasmeren verfwerkstukje ontspannen rustgevend lezen Op een dag maken Elmer en Wilbur een wandelingetje als ze worden ingehaald door een groepje rennende olifanten. ‘We kijken wie het snelste is!’ roepen de olifanten, maar ze zijn het er niet over eens wie er gewonnen heeft. Elmer besluit om een echte wedstrijd te organiseren. De olifanten beschilderen zich in alle kleuren van de regenboog. Het wordt een spannende wedstrijd en aan het eind krijgen alle deelnemers een mooie medaille van Elmer. Vrolijk prentenboek over vriendelijke dieren in een kleurrijke jungle.

Het kinderboek Elmer en de wedstrijd is een kleurrijk prentenboek voor kinderen.
Het educatieve aspect omvat het leren kennen en herkennen van de kleuren. Zowel de primaire kleuren als de secundaire kleuren worden hierin benoemd en daarin is het boek, naar mijn mening, anders dan andere kinderboeken over kleuren. Door het enigszins ouwelijk taalgebruik zal voor de jongste kinderen de tekst door de voorlezer wel wat aangepast/vertaald moeten worden.

Elmer en de wedstrijd

Het olifantje Elmer beleeft allerlei avonturen in de bekende boekenreeks en in dit boek Elmer en de wedstrijd David McKee prentenboek recensie review Van Goor wandelingetje groepje rennende olifanten gewonnen wedstrijd organiseren beschilderen kleuren regenboog medaille diren jungle educatieve aspect leren herkennen kleuren primaire secundaire mening kinderboeken ouwelijk taalgebruik voorlezer aangepast vertaald avonturen boekenreeks gezellige chaos opnoemen kleuren zinsverband oog enthousiast persoonlijk warrig onoverzichtelijk perfect kennis toetsen stuiteren bedje ouders voorkomen aanleren kleuren enthousiasmeren verfwerkstukje ontspannen rustgevend lezen organiseert hij een wedstrijd. Alle kleuren doen mee en het belooft dan ook een gezellige chaos te worden.

Als (voor-)lezer verlies je door het opnoemen van de kleuren snel het zinsverband uit het oog. Het verhaal wordt enthousiast gebracht, maar daardoor vind ik het persoonlijk erg warrig en onoverzichtelijk overkomen.
Dit boek is perfect om de kleuren aan te leren en de aanwezige kennis over kleuren te toetsen, maar ik zou het afraden om als “verhaaltje-voor-het-slapen-gaan” te gebruiken.
Waarschijnlijk ligt het kind na het lezen van dit boek te stuiteren in zijn bedje en dat is toch hetgeen wat we als ouders willen zien te voorkomen….

Kortom, prima boek om te gebruiken bij het aanleren van de kleuren of een kind te enthousiasmeren bij een verfwerkstukje, maar wellicht minder geschikt om ontspannen of rustgevend (voor) te lezen.