Het emotionele DNA [recensie]

Het emotionele DNA Prof. Dr. Pierre Capel Gezondheid psychologie Aerial Media Compacny feiten processen lichaam ontstaan gevoelens interessant verhelderend onderwerp recensie review

Gevoelens bestaan niet, zij ontstaan
Wanneer we het over onze gevoelens hebben, kunnen we ze meestal precies omschrijven. Maar hoe ze ontstaan, waar ze vandaan komen en, nog belangrijker, wat ze allemaal met ons doen, weten we vaak niet. Ze dwarrelen als een soort mist door ons hele lijf.
Het wordt echter steeds duidelijker dat gevoelens verbonden zijn aan keiharde biochemie. Zij zijn niet alleen van invloed op het ontstaan en verloop van ziekten, maar ook bepalend voor de gezondheid en zelfs onze levensduur.

Over gevoelens wordt vaak gepraat, maar dan eigenlijk puur alleen over het gevoel zelf en wat het met je doet. Maar hoe ontstaat een bepaald gevoel eigenlijk? En heeft het ook invloed op je gezondheid? Iedereen weet dat als je verdrietig bent, je ook niet zo lekker in je vel zit. Maar wat gebeurt er dan allemaal in je lichaam en heeft dat invloed op andere processen in je lijf?

Het emotionele DNA

Dit boek gaat in op het ontstaan van gevoelens. Deze blijken een biochemische en dus ook aantoonbare oorsprong te hebben. Dit houdt ook in dat het andere processen in je lichaam kan beïnvloeden, in zowel positieve als negatieve zin.

Op zich is de informatie in dit boek in begrijpelijke taal geschreven. Er komen uiteraard wel vaktermen in voor, maar deze worden eigenlijk wel uitgelegd of door het verhaal duidelijk gemaakt. Ook staan er tekeningen in om de werking van bepaalde processen in beeld te brengen. Wel denk ik dat je echt wel geïnteresseerd moet zijn in dit onderwerp, omdat het anders wat saai kan overkomen. Er worden veel feiten opgesomd achter elkaar en dat leest niet altijd even prettig. Voor mensen met werk in de gezondheidszorg en psychologie is dit ongetwijfeld een verhelderend en interessant boek. Ook wanneer je zelf gewoon een passie voor deze onderwerpen hebt, is dit boek een echte aanrader. Dan zul je het feitelijk geschreven verhaal ook niet zo snel als storend ervaren.

Het emotionele DNA – Prof. Dr. Pierre CapelBekijk op Bol.com logo
Psychologie, paperback, Aerial Media Company