Enkele reis [recensie]

Enkele reis Marelle Boersma Crime Compagnie Madeleine McCann Maddie Portugal verdwijning vermissing verhaal boek recensie review zorgenkind plot verhaallijn

Enkele reis Marelle Boersma Crime Compagnie Madeleine McCann Maddie Portugal verdwijning vermissing verhaal boek recensie review zorgenkind plot verhaallijn Het definitieve vertrek van Suus naar Portugal heeft fatale gevolgen… Het geluk lacht Suus toe als ze haar droom volgt en naar het buitenland verhuist. Samen met zus Anouk en dochtertje Sterre settelt ze zich in een oude boerderij op het platteland van Zuid-Portugal. Maar dan slaat het noodlot toe: Sterre verdwijnt spoorloos. Tijdens haar zoektocht merkt Suus dat er zaken voor haar verzwegen worden. Wie kan ze nog vertrouwen?

Suus besluit haar droom achterna te jagen en emigreert met haar dochter Sterre naar Portugal. Haar geluk blijkt al snel van korte duur. Op een dag dat ze – samen met vrienden en familie – gezellig buiten zit, verdwijnt haar dochtertje plotseling… Enkele reis  is losjes gebaseerd op de vermissing van Madeleine McCann.

Enkele reis

Al snel zal het verhaal van Enkele reis  je enigszins bekend voorkomen. Terwijl Suus met familie en vrienden lekker buiten zit te genieten, ligt haar dochter alleen te slapen in hun nieuwe huis. De afstand tussen het gezelschap en het huis  is te groot om de kleine Sterre direct te kunnen horen, dus gaat er regelmatig iemand even kijken. En dan is opeens het bed van Sterre leeg… Wanneer later iemand beseft dat ze een man met een meisje in zijn armen heeft zien lopen in de verte, is de link met de zaak van Maddie direct duidelijk. Een beschuldiging richting Suus en haar ex Niels, en veel onzekerheid over wat er met Sterre is gebeurd, zijn ook herkenbaar. Maar voor de rest heeft Enkele reis  zijn eigen verhaallijn.

Twee verhaallijnen

De verdwijning van Sterre wordt in twee verhaallijnen verteld. Als eerste het verhaal van Suus, hetgeen werkelijk gebeurd. Ze is uiteraard compleet van slag en het feit dat ze de taal niet vloeiend spreekt, zorgt soms voor wat onduidelijkheid. Voor haar gevoel loopt de zoektocht naar haar dochter niet efficiënt genoeg en dan wordt er ook nog eens  getwijfeld aan haar oprechtheid als ouder…

De tweede verhaallijn is die van “het zorgenkind” het boek dat Anouk – het zusje van Suus – schrijft. Anouk heeft moeite met praten, maar met schrijven kan ze wel de woorden vinden die ze hardop probeert uit te spreken. Zij schrijft een fictief verhaal, droomt van een bestseller. Maar is het verhaal van Anouk wel fictief? Het heeft verdacht veel overeenkomsten met de verdwijning van Sterre. Zodra Suus het verhaal van haar zus leest, twijfelt ze aan alles en iedereen… Weet haar zus meer?
Juist door de afwisseling van deze twee verhaallijnen is het wel een boek dat je met een helder hoofd moet lezen. Het boek zet je brein behoorlijk aan het werk, juist omdat de twee verhaallijnen zoveel overeenkomsten hebben, maar elkaar soms ook tegen lijken te spreken.

Enkele reis  neemt je al snel mee naar de verdwijning van dochter Sterre en het onderzoek dat volgt. In deze heftige gebeurtenis lijken mensen niet veel van elkaar te kunnen hebben, waardoor kleine conflicten ontstaan. Het lijkt af en toe wel of iedereen van elkaar denkt dat er informatie achtergehouden wordt. Als lezer gis je net zo hard mee en wordt je regelmatig door Marelle Boersma op het verkeerde been gezet. Een boek dat je nauwelijks weg kan leggen, met een plot dat niemand had zien aankomen!

Bekijk op Bol.com logoEnkele reis – Marelle Boersma
Thriller, paperback, 350 pagina’s, Crime Compagnie