Gang-Up! Een crimineel kaartspel [recensie]

Gang-Up! kaartspel H.O.T. Games 12+ recensie review misdaad crime Engels status

Gang-Up! kaartspel H.O.T. Games 12+ recensie review misdaad crime Engels status Gang-Up! is een humoristisch kaartspel bedacht door 2 Nederlanders : Paul van der Meer en Robin Keijzer. De geweldige “gangster” look tekeningen zijn van Robin Keijzer. Dit leuke kaartspel draait om met een andere Gang samen misdaden te plegen; Gang Up dus.

In het spel is elke speler een ‘Gang leader’ waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk misdaden te plegen om je status te verhogen.
Des te hoger je status, des te meer Gangsters zich bij jou Gang aansluiten.

Toen ik de vraag kreeg of ik het spel Gang-Up! wilde testen, was ik nieuwsgierig. Ik had nog nooit van het spel gehoord, maar ben altijd in voor spelletjes, dus liet ik mij verrassen met dit kaartspel. Voor iedereen die altijd al eens in de huid van een crimineel heeft willen kruipen… Dit is je kans!

Gang-Up! kaartspel H.O.T. Games 12+ recensie review misdaad crime Engels status Gang-Up!

Vanaf nu kun je – gewoon lekker veilig thuis – de geslepen crimineel uithangen. Gang-Up! is te spelen met minimaal drie spelers en maximaal vijf. Het spel is bedoeld voor spelers vanaf twaalf jaar en dat is – mijn inziens – ook wel echt de minimum leeftijd om het spel goed door te krijgen. Bovendien zijn de teksten op de kaarten in het Engels, dus – zeker in het begin – is het wel praktisch als alle spelers deze taal machtig zijn 😉
Het kaartspel bestaat uit drie verschillende soorten speelkaarten: Crime, Influence en Gangster. De paarse kaart “Status Tracker” houdt de Status van elke speler bij.

Doel van het spel

Criminelen houden van aanzien dus is het belangrijk dat jij als speler als eerste de status van 20 punten behaald. De eerste vijf punten krijg je cadeau, maar het is hard werken om je status te verhogen of op zijn minst te behouden. Elke speler speelt vanuit zijn eigen hoofdkwartier. Hier kun je gangsters plaatsen ter voorbereiding op een crime. Maar niet alle gangsters kun  je zomaar inzetten: jouw status bepaalt welke gangsters of influence kaarten je mag spelen. Het getal in de paarse cirkel in de linkerbovenhoek van deze kaarten geeft hoeveel statuspunten je minimaal moet hebben om deze kaart in te zetten! Je moet dus eerst met de kleine crimineeltjes beginnen om uiteindelijk groot te worden.

Een misdaad plegen

Natuurlijk heb je eerste voldoende mankracht nodig om een misdaad te beramen. Op de crime kaarten staat hoeveel manpower je nodig hebt om deze kaart te spelen. Wanneer Gang-Up! kaartspel H.O.T. Games 12+ recensie review misdaad crime Engels status de hoeveelheid mankracht aanwezig is, kan de crime beginnen. Begin jij de crime, dan wijs je een andere speler als jouw Ally aan. Elke speler kan door middel van Influence of Gangster Actions de misdaad beïnvloeden. Wanneer elke speler zijn of haar gewenste kaarten heeft ingezet, wordt de misdaad afgesloten.
Heb je nog voldoende mankracht en is de crime succesvol verlopen? Dan ontvang je de bijbehorende status. Voldoe je er niet aan? Dan wordt de vermelde status van jouw totaal afgetrokken. Echter geldt dit niet alleen voor jou, maar ook voor je Ally!

Onze ervaring

Gang-Up! is een kaartspel waar je echt even voor moet gaan zitten en dat je even moet leren spelen. In het begin is het erg zoeken naar tactische inzetten en wat verstandige zetten zijn en wat niet. Wie eenmaal het spel door heeft, zal ongetwijfeld zeker veel plezier beleven aan dit kaartspel. Gezien de vormgeving en het spel denk ik dat vooral de heren dit kaartspel graag zullen spelen.

Gang-Up!
Kaartspel, 3-5 spelers, 12+, H.O.T. Games