Geef mij maar een boek! Achtste-groepers huilen niet [recensie]

Achtste-groepers huilen niet Jacques Vriens Zelf Lezen Unieboek Spectrum Geef mij maar een boek 2 euro recensie review boekhandel Het nieuwe actieboek van de landelijke boekhandelsactie GEEF MIJ MAAR EEN BOEK! wordt de klassieker Achtste-groepers huilen niet van Jacques Vriens.
De startdatum van de tweede editie van de actie is vrijdag 10 februari 2017.

Geef mij maar een boek

Iedereen kans te geven om op een voordelige manier kennis te maken met klassiekers uit de jeugdliteratuur, dat is Geef mij maar een boek. Dit jaar is afgelopen vrijdag de actie van start gegaan. Bij de boekhandel kun jij voor slechts 2 euro het boek Achtste-groepers huilen niet kopen. Uiteraard hebben wij het boek ook gelezen, dus hier volgt ook gelijk onze recensie.

Mijn dochter en ik hebben de film al een paar keer gezien, dus het verhaal is ons bekend. Toch is mijn dochter direct enthousiast om ook het boek te lezen. Zelf ben ik ook nieuwsgierig, dus ik besluit hem eerst te lezen, om zo snel deze recensie te kunnen plaatsen.

Achtste-groepers huilen niet

Het verhaal gaat over groep acht van de basisschool. Er wordt veel gevoetbald door de jongens, maar ook is er plaats voor meiden voor voetbal. Daar zijn niet alle jongens het helemaal mee eens, maar ze moeten het er maar mee doen. Juf Ina heeft haar handen vol aan deze groep, maar er heerst vooral ook een gezellige sfeer. Dit laatste is ook te danken aan de manier waarop juf Ina met problemen omgaat. Maar dan wordt  één van de leerlingen – Ankie – ziek. En dan hebben we het niet over een onschuldig griepje, maar over kanker…

Al snel blijkt Akkie een positief ingestelde meid te zijn en ze is er van overtuigd dat de dokter haar gewoon weer beter kan maken. De tijd in het ziekenhuis breng ze niet bepaald stilzittend door. Ze houdt contact met de klas én bemoeit zich overal mee. De opstelling voor het schoolvoetbaltoernooi? Akkie plaatst elke speler wel op de juiste plaats. Schoolkamp? Daar moet Akkie bij zijn natuurlijk en zelfs voor de liefde heeft ze tijd… Nou ja, ze besluit de liefde een handje te helpen door haar juf te koppelen aan een leuke man.

Schrijfstijl

Ondanks het feit dat het onderwerp van dit boek best heftig is, leest het toch erg prettig weg. De hoofdpersonen zijn kinderen en die zijn kampioen in schakelen. Dat merk je ook hier: er is verdriet en er zijn zorgen, maar er wordt ook heel wat afgelachen. Het verhaal is vlot geschreven en het boek is gedrukt in een prettig lettertype en – formaat.
Jacques Vriens heeft dit verhaal gebaseerd op een gebeurtenis uit zijn periode dat hij zelf voor de klas stond. Een meisje uit zijn klas overleed aan leukemie. Dit is haar verhaal, maar namen zijn gewijzigd en ook heeft de meester plaats gemaakt voor een juf.

Achtste-groepers huilen niet is een schitterend verhaal om te lezen. Eenmaal begonnen is het boek lastig weg te leggen. Een boek dat je leest met ene lach en een traan, maar het verhaal zul je niet snel meer vergeten. Absoluut het aanraden waard!

Achtste-groepers huilen niet – Jacques Vriens
Zelf Lezen, paperback, 174 pagina’s, Unieboek Spectrum

Tijdelijke actieprijs: