Geruisloos: Vakantiethriller over de Zeeuwse kust… [recensie]

Geruisloos Ellen de Vriend Thriller Vakantiethriller Karakter Uitgevers Zeeland Nederland Zeeuwse kust strand huwelijk redden recensie review

Gevaar schuilt soms in één ogenblik van onoplettendheid. In Geruisloos is de succesvolle journaliste Stefanie getrouwd met sleepbootkapitein Paul. Hun dochter Nina is zes. Omdat de spanningen in hun huwelijk flink zijn opgelopen, gaan ze op vakantie naar Zeeland. Twee weken tijd voor elkaar in een huisje aan het strand moet hun relatie nieuw leven inblazen. Beiden weten ze dat dit de laatste kans is om hun relatie te redden…
Maar dan raakt Stefanie in de ban van haar ex-vriend Timo die in een naburig huisje met zijn merkwaardige, onsamenhangende vrouw Marlen op vakantie is.

Een heerlijke vakantiethriller met als basis ons eigen landje. Stefanie en Paul zijn ouders van de zesjarige Nina. Hun huwelijk staat op losse schroeven en hun vakantie op het Zeeuwse strand moet hen weer dichter bij elkaar brengen…

Geruisloos

Het verhaal begint met een proloog dat cursief gedrukt is en al snel merk je dat Geruisloos uit twee verhaallijnen is opgebouwd. Je beleeft de vakantie van Stefanie en Paul vanaf de eerste vakantiedag tot het tijd is om weer naar huis te gaan. Tussendoor lees je steeds een stuk cursieve tekst wat op de één of andere manier wel te maken heeft met het oorspronkelijke verhaal, al weet je nog niet hoe. Je merkt aan alles dat er veel spanningen zijn tussen Stefanie en Paul. Hun zesjarige dochter lijkt er gelukkig niet veel van mee te krijgen.

Wanneer Stefanie op een dag ontdekt dat een paar huisjes verderop haar ex Timo zit, lijkt haar huwelijk helemaal naar de achtergrond te verdwijnen. Haar gevoelens voor hem spelen weer op en al snel wordt duidelijk dat ook bij Timo oude gevoelens weer naar boven komen. Timo heeft met zijn vrouw Marlen ook een dochter en de twee meisjes trekken al snel met elkaar op.

De twee verhalen krijgen langzaam aan steeds meer overeenkomsten, waardoor je als lezer zelf conclusies begint te trekken. Waardoor je de spanning in je voelt opborrelen, want één ding is duidelijk: er staat iets ernstigs te gebeuren… Maar wie zijn er op welke rol bij betrokken? Wie is hier slachtoffer en wie dader? In het vakantieverhaal komen voldoende personages voor die verantwoordelijk kunnen zijn voor het lot van het slachtoffer. En ook twijfel je steeds over wie het nu precies gaat.
Net wanneer je zeker lijkt te weten hoe het zit, overvalt Ellen de Vriend je met een onverwachte wending. En dan tast je als lezer net zo hard in het duister als toen je begon te lezen… Spannend tot de laatste bladzijde!

Bekijk op Bol.com logoGeruisloos – Ellen de Vriend
Thriller, paperback, 288 pagina’s, Karakter Uitgevers