Gevangen in geluid [recensie]

Gevangen in geluid Joan van Baarle gezondheid Uitgeverij Lucht tinnitus oorsuizen euthansie aandoening aangrijpend verhaal portretten acceptatie leren leven hyperacusius overgevoeligheid voor geluid Stichting Gaby Olthuis Fonds tinnitusfonds opbrengst donatie onderzoek behandeling recensie review

Gaby Olthuis, moeder van twee kinderen, lijdt aan een ondraaglijke vorm van oorsuizen. Wanneer er na een jarenlange strijd geen verlichting komt, besluit ze tot euthanasie. Hoe is zij zover gekomen? In Gevangen in geluid beschrijft haar moeder, Joan van Baarle, de lange weg die Gaby heeft afgelegd langs medisch specialisten en alternatieve genezers. Gaby bleef hoop houden, tot op het laatste moment. Want boven alles wilde ze léven.

Mensen die geen last hebben van oorsuizen krijgen vaak te maken met onbegrip van de buitenwereld. Want iedereen heeft toch wel eens een piep in de oren? Gevangen in geluid is een boek dat duidelijk maakt wat tinnitus nu precies is en hoe lastig is om daar mee te leren leven. Want dag en acht geluid horen is geen pretje.

Gevangen in geluid

Het boek Gevangen in geluid is heel divers. Enerzijds wordt het aangrijpende verhaal van Gaby Olthuis verteld. Zij leed aan tinnitus (oorsuizen) en hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid). Haar wereld werd steeds kleiner omdat niets verlichting biedt. Joan van Baarle – moeder van Gaby – beschrijft de strijd van haar dochter en het moeilijke besluit dat Gaby uiteindelijk maakte: euthanasie.
Naast dit zeer aangrijpende verhaal komen ook andere mensen aan het woord die ook lijden aan tinnitus. Hierdoor krijg je een goed beeld van alle mogelijke verschijningsvormen van deze aandoening. Het probleem is groot want in Nederland alleen al hebben meer dan 1,2 miljoen mensen hier last van!

Voor mensen die lijden aan oorsuizen is Gevangen in geluid herkenbaar, maar het kan hen ook helpen om meer inzicht te krijgen in tinnitus. Het kan zeker ook een positieve bijdrage zijn aan het leren leven met oorsuizen. Maar vooral voor de omgeving is dit boek een echte eyeopener. Het is namelijk moeilijk voor te stellen wat tinnitus met iemand doet. Dit verhaal zorgt voor meer begrip en kennis.

Stichting Gaby Olthuis Fonds

Tenslotte wordt er nog aandacht besteed aan het voorkomen van tinnitus en wetenschappelijk onderzoek. Hier is uiteraard geld voor nodig. Joan richtte een stichting op: Stichting Gaby Olthuis Fonds. De verkoopopbrengst van Gevangen in geluid wordt gestort in dit fonds. Deze stichting zet zich in voor onderzoek van deze aandoening. Hopelijk zal er uiteindelijk een behandeling van tinnitus gevonden worden.

Gevangen in geluid – Joan van Baarle
Gezondheid, paperback, 256 pagina’s, Uitgeverij Lucht