Een goede kans [recensie]

Een goede kans Sarah Moore Fitzgerald Van Goor Zelf Lezen jeugdboek gescheiden paarden gevoelens houvast recensie review

Minty is een vrolijk meisje, maar als haar ouders gaan scheiden stort haar wereld in. Ned Buckley komt halverwege het jaar bij Minty in de klas. Hij is een humeurige, mysterieuze jongen die nooit praat. Als Minty haar toevlucht zoekt in Nettlebog, het bos waar de rivier tussen de bomen stroomt, ziet ze dat Ned met zijn oma in een caravan aan de rivier woont. En Minty ontdekt steeds meer over Ned: hij is in staat om wilde paarden te berijden. En hij weet dingen over het leven die haar zullen redden. Of op zijn minst een zeer goede kans zullen geven.

De cover trekt direct de aandacht en vooral de ondertitel maakt mij nieuwsgierig: “Kies hoe je de wereld ziet.” Ik begin daarom snel met lezen in Een goede kans. Een boek voor de jeugd, welke goed te lezen is vanaf een jaar of twaalf.

Een goede kans

Hoewel ik het niet direct had gezien op de cover, viel mij op dat elk hoofdstuk met een afbeelding van een paard begint. Daarna zag ik pas dat ook voor de gebouwen een ruiter te zien. Paarden hebben een belangrijke rol in dit boek. Het verhaal gaat over Minty die een beetje stuurloos is geraakt. Haar ouders zijn gescheiden en haar vader is er – één dag na haar verjaardag – vandoor gegaan.

Wanneer ze even weg van alles wil zijn, gaat ze graag naar Nettlebog. Een bos waar te midden van alle bomen een mooie rivier stroomt. De plek zorgt voor een mengeling aan tegenstrijdige gevoelens. Ze wordt er kalm van, maar voelt ook een soort onrust. Er is een prettige spanning, maar ook angst. Hoe verwarrend ze zich daar ook voelt, één ding wist ze wel. Ze moest er gewoon heen!

Ned is een stille jongen die met zijn oma bij de rivier in het bos woont. Hij praat nooit, maar toch wil Minty alles van hem weten. Zeker wanneer ze ontdekt dat hij op wilde paarden kan rijden. Wie is Ned precies en waarom zegt hij nooit wat? Welke band heeft hij met de wilde paarden, zodat het mogelijk is dat hij hen kan berijden? Het wordt een stukje houvast voor Minty. Want Ned voelt al net zo ingrijpbaar als Nettlebog en wanneer ze beide kan doorgronden, zal het leven er vast anders uit zien…

Schitterend verhaal over een meisje die duidelijk zoekende is. Haar vader is er vandoor gegaan en deze gebeurtenis heeft haar duidelijk uit evenwicht gebracht. Het is mooi om te zien hoe Minty zich volledig op iets anders stort. En het verhaal laat zien dat je dingen altijd van meerdere oogpunten kunt bekijken. Vlot geschreven en als lezer wordt je al snel net zo nieuwsgierig als Minty naar de geheimen van Ned en Nettlebog.

Bekijk op Bol.com logoEen goede kans – Sarah Moore Fitzgerald
Zelf Lezen, hardcover, 192 pagina’s, Van Goor