Van haver tot gort [recensie]

Van haver tot gort Ingrid Hofstra Kookboek Carrera recepten pap ontbijt elk moment van de dag ingrediënten seizoenen seizoensrecepten bereidingswijze stap voor stap tips voorraad kooktips klassiek modern werelds recensie review

Van haver tot gort bevat zoete en hartige recepten die bestempeld mogen worden als pap. Daarbij denken we vaak meteen aan havermout of rijstepap, maar er zijn nog veel meer variaties op dit gerecht te bedenken.

Het woordenboek omschrijft pap als ‘een zacht, dik, vloeibaar gerecht dat je maakt door granen, meel of peulvruchten in water of melk te koken’. Elke cultuur kent z’n eigen unieke papklassiekers en zelfs sterrenchefs zetten het op hun menu’s. Van grød, risotto en congee tot gortepap, kheer en vispipuuro. Ingrid Hofstra bewijst met 60 seizoensgebonden recepten dat pap geschikt is voor elk moment van de dag en je er eindeloos mee kunt variëren.

Een kookboek dat in veen opzichten anders is dan veel andere kookboeken. Want in Van haver tot gort staan allemaal recepten met pap. Nu denk je waarschijnlijk direct aan het ontbijt, maar wanneer je de recepten in dit boek bekijkt, ziet dat het veel breder toepasbaar is. Want in dit boek vind je maar liefst zestig seizoensrecepten met pap: klassiek, modern en werelds. En nog belangrijker: voor elk moment van de dag.

Van haver tot gort

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik geen van de recepten heb geprobeerd op een ander moment dan het ontbijt. Persoonlijk blijft dia associatie van pap met een goed begin van de dag in mijn hoofd zitten. Terwijl sommige recepten toch erg duidelijk wijzen op een ander moment van de dag. Tenminste, ik zou geen vis in mijn pap doen als ontbijt.
 Van haver tot gort Ingrid Hofstra Kookboek Carrera recepten pap ontbijt elk moment van de dag ingrediënten seizoenen seizoensrecepten bereidingswijze stap voor stap tips voorraad kooktips klassiek modern werelds recensie review Wat ik zelf wel erg prettig vind is dat de recepten per seizoen zijn verzameld. Handig voor als je niet van elk ingrediënt weet in welk seizoen het goed verkrijgbaar is. Maar ook zijn sommige lekkernijen ook echt stevige kost, waardoor je er ongetwijfeld ook eerder zin in hebt in de winter dan op een warme zomerdag.

Ook qua bereiding is er voor ieder wat wils. Veel recepten bevatten niet overdreven veel ingrediënten, maar er zitten ook varianten tussen met een uitgebreide lijst benodigdheden. Per recept staat duidelijk vermeld voor hoeveel personen het recept is bedoeld. Vaak voor één of twee personen, af en toe voor een grotere hoeveelheid. De bereidingswijze is duidelijk stap voor stap beschreven, waardoor het zeker lukt om de lekkernijen zelf te maken.
Naast alle recepten wordt er in het begin van het boek ook stil gestaan bij de basis: wat is verstandig om altijd in huis op voorraad te hebben en de beste kooktips voor de lekkerste pap.

Van haver tot gort – Ingrid Hofstra
Kookboek, hardcover, 224 pagina’s, Carrera