Het Dierenjazzcarnaval [recensie]

Het dierenjazzcarnaval Taï-Marc Le Thanh & Rose Poupelain recensie review prentenboek BBNC prenten pleidooi wolf groot gemeen hekel feest bos uitgenodigd plan bos dieren missie advies vriend leeuw verkleden vermomming eenvoudig onherkenbaar terrein verrassing uitdagen tekst verhaal woorden vertellen vaart doelgroep jonge kinderen aandacht verliezen luisteren levendige ondersteund jammer persoonlijk verhaal

Het dierenjazzcarnaval Taï-Marc Le Thanh & Rose Poupelain recensie review prentenboek BBNC prenten pleidooi wolf groot gemeen hekel feest bos uitgenodigd plan bos dieren missie advies vriend leeuw verkleden vermomming eenvoudig onherkenbaar terrein verrassing uitdagen tekst verhaal woorden vertellen vaart doelgroep jonge kinderen aandacht verliezen luisteren levendige ondersteund jammer persoonlijk verhaal De Grote Boze Wolf likt zijn lippen bij voorbaat al af, zijn maag gromt en alleen al bij de gedachte begint hij te watertanden: het dierenjazzcarnaval gaat binnenkort van start. Alle dieren zullen samenkomen voor het grote feest en hij is zeker van plan om op een aantal van hen te knabbelen! Op advies van de leeuw zal hij een vermomming dragen om zo dicht mogelijk bij ‘het buffet’ te kunnen komen. Maar eerst moet hij de juiste vermomming zien te kiezen en om dat te doen moet hij dichter bij het carnaval komen, en dat is beschermd door een stevige omheining … om hém buiten te houden! Daar beginnen zijn problemen.

De grote boze wolf kennen wij allemaal. Het Dierenjazzcarnaval begint met een pleidooi van de wolf om hem gewoon “wolf” te noemen. Want hij is groot en ook gemeen, maar hij heeft er een hekel aan om altijd maar groot en boos genoemd te worden. Binnenkort is er weer groot feest in het bos, maar hij zal ook dit jaar niet uitgenodigd worden… Maar wolf is van plan om er toch heen te gaan!

Het Dierenjazzcarnaval

Schitterende prenten geven het bos en al zijn dieren weer. Het Dierenjazzcarnaval staat op het punt om te beginnen en wolf heeft maar één missie: op het feest komen! Op Het dierenjazzcarnaval Taï-Marc Le Thanh & Rose Poupelain recensie review prentenboek BBNC prenten pleidooi wolf groot gemeen hekel feest bos uitgenodigd plan bos dieren missie advies vriend leeuw verkleden vermomming eenvoudig onherkenbaar terrein verrassing uitdagen tekst verhaal woorden vertellen vaart doelgroep jonge kinderen aandacht verliezen luisteren levendige ondersteund jammer persoonlijk verhaal advies van zijn enige vriend – de Leeuw – besluit hij zich te verkleden. Zo moet het hem toch lukken om ongezien op het feest te komen? Enthousiast begint wolf met het zoeken naar een geschikte vermomming. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Uiteindelijk lukt het hem om onherkenbaar op het terrein te komen, maar dan wacht hem een grote verrassing…

Hoewel de prenten in dit boek erg mooi zijn en je ook uitdagen om ze goed te bekijken, vind ik de tekst van het verhaal tegenvallen. Er wordt vrij veel woorden gebruikt om iets te vertellen. Dit haalt de vaart uit het verhaal en – gelet op de doelgroep – denk ik dat jonge kinderen al snel hun aandacht verliezen tijdens het luisteren. De tekst leeft niet echt, waadoor de levendige prenten helaas niet zo goed worden ondersteund door het verhaal. Jammer, want persoonlijk denk ik dat er met minder woorden veel meer uit het verhaal gehaald kon worden!

Het dierenjazzcarnaval – Taï-Marc Le Thanh & Rose Poupelain
Prentenboek, hardcover, 35 pagina’s, BBNC