Hexenjacht [recensie]

Hexenjacht Daan Vos echtscheiding scheiden scheiding paperback recensie review Auteurscollege schoonmoeder hex mannen mars vrouwen venus pikstraf hexenkring ervaringen zelfspot herkenning mannen vrouwen lachsalvo’s nieuwsgierig avontuur proefscheiding opleukproject hond puntje aan zuigen gevoel fouten spijtbetuiging adres kinderen huwelijk einde partners expliciet taalgebruik recht voor zijn raap genieten boek

Hexenjacht Daan Vos echtscheiding scheiden scheiding paperback recensie review Auteurscollege schoonmoeder hex mannen mars vrouwen venus pikstraf hexenkring ervaringen zelfspot herkenning mannen vrouwen lachsalvo’s nieuwsgierig avontuur proefscheiding opleukproject hond puntje aan zuigen gevoel fouten spijtbetuiging adres kinderen huwelijk einde partners expliciet taalgebruik recht voor zijn raap genieten boek “Ik heb eens een keer een Hex triomfantelijk haar partner pikstraf horen toekennen waarvan ik wist dat ie inmiddels zo vreemd ging als het maar kon. Hij droeg zijn lot als een echte man. In het bijzijn van alle vrienden en vriendinnen. Het leukste was dat de vrouw waarmee hij heerlijk vreemd ging er ook bij stond. Zij vertrok natuurlijk geen spier. Nog leuker is dat zij ook tot de hexenkring behoorde. Mijn vriend hoorde het hexenvonnis “Pikstraf voor jou mannetje. Deze maand wordt er niet meer geneukt!” zwijgend aan. Maar ik zag hem denken: Inderdaad, niet met jou.”

Een scheiding meemaken is nooit leuk… Mannen en vrouwen gaan er vaak heel anders mee om. Hexenjacht  beschrijft in 69 verhalen de echtscheidingsperikelen van Daan Vos. Eerlijk en recht uit het hart. Hij neemt daarbij geen blad voor de mond en zegt duidelijk waar het op staat. Een boek voor alle mannen en vrouwen, maar niet voor hexen.

Hexenjacht

Of je nu man of vrouw bent, als je in een echtscheiding zit of bent gescheiden, je zult veel herkenning vinden in de verhalen die gebundeld zijn in Hexenjacht. Degene die een vechtscheiding achter de rug hebben, zullen er meer in herkennen dan die “als vrienden uit elkaar zijn gegaan,” maar ook voor de laatste groep zitten er voldoende herkenning in.
Daan Vos beschrijft zijn ervaringen zoals het is, met een flinke dosis zelfspot. Dat relativeert de boel, maar zorgt ook voor de nodige lachsalvo’s. Hexenjacht  laat zien dat mannen nog altijd van Mars komen en vrouwen van Venus.

Hexenjacht  is opgebouwd uit korte verhalen die Daan tijdens zijn scheiding heeft meegemaakt. Dit maakt dat je het boek snel even tussendoor oppakt om te lezen. In het begin had ik nog niet zo’n moeite het boek tussentijds weg te leggen, maar al snel werd ik toch wel erg nieuwsgierig naar het volgende avontuur. De titels prikkelen wat dat betreft vaak genoeg ook al de nieuwsgierigheid…
Schoonmoeder versus hex, proefscheiding, opleukproject hond of puntje aan zuigen zijn enkele voorbeelden hiervan.
Hexenjacht  laat zien dat recht voor zijn raap ook prima samen kan gaan met gevoel. Want ook de fouten die gemaakt zijn en spijtbetuigingen aan het adres van zijn kinderen komen aan bod. Een duidelijke les voor iedereen met kinderen die op het punt staat op een einde te maken aan het huwelijk. Niets werkt zo verhelderend als een verhaal van iemand die beseft dat het verkeerd is aangepakt. Een scheiding is iets tussen de twee partners, daar hebben de kinderen niets mee te maken…

Hexenjacht  is een vermakelijk boek voor mannen als vrouwen, al moet je geen vrouw zijn die niet van expliciet taalgebruik houdt. Want Daan Vos is recht voor zijn raap. Heb je daar geen problemen mee en beschouw jij jezelf niet als hex, dan zul je ongetwijfeld als vrouw ook genieten van dit boek!

Hexenjacht – Daan Vos
Populaire fictie, paperback, 165 pagina’s, Auteurscollege