Hoera, Herfst! [recensie]

Hoera, Herfst! Vivian den Hollander Natascha Stenvert Van Holkema & Warendorf natuur recensie review prentenboek voorleesboek uitgedaagd lekker buiten herfstspullen verzamelen knutselen ideeën boek momenten herfstwind regent lezen boek gekleurde lijntjes binnenzijde kaft kleuren omtrekken bladeren legenda bomen afkomstig verhaaltje najaar kinderen egeltje spotten zoeken blaadjes bomen groen naaldbomen bos zoeken straat exemplaren boom bladerjacht thuis soorten herfstbladeren eikels kastanjes bolsters nootjes schatten natuur buiten guur leuk leerzaam kennis

Hoera, Herfst! Vivian den Hollander Natascha Stenvert Van Holkema & Warendorf natuur recensie review prentenboek voorleesboek uitgedaagd lekker buiten herfstspullen verzamelen knutselen ideeën boek momenten herfstwind regent lezen boek gekleurde lijntjes binnenzijde kaft kleuren omtrekken bladeren legenda bomen afkomstig verhaaltje najaar kinderen egeltje spotten zoeken blaadjes bomen groen naaldbomen bos zoeken straat exemplaren boom bladerjacht thuis soorten herfstbladeren eikels kastanjes bolsters nootjes schatten natuur buiten guur leuk leerzaam kennis De dagen worden korter. En soms, als het waait, dwarrelen er ineens een heleboel blaadjes voorbij. Dat kan maar één ding betekenen: het is herfst! Saar en haar buurjongen Liam ontdekken dat er dan van alles te doen is: zo gaan ze op avontuur in het bos, waar ze oog in oog komen te staan met een eekhoorntje. Ook vinden ze volop kastanjes, eikels en dennenappels. En met die vondsten kun je de leukste knutsels maken: van een schattige muizenfamilie tot je eigen herfst-dorp!

Hoewel het uiterlijk van dit boek wellicht je doet denken aan een prentenboek of voorleesboek, is dit het niet. Want in Hoera, Herfst! worden kinderen uitgedaagd om Hoera, Herfst! Vivian den Hollander Natascha Stenvert Van Holkema & Warendorf natuur recensie review prentenboek voorleesboek uitgedaagd lekker buiten herfstspullen verzamelen knutselen ideeën boek momenten herfstwind regent lezen boek gekleurde lijntjes binnenzijde kaft kleuren omtrekken bladeren legenda bomen afkomstig verhaaltje najaar kinderen egeltje spotten zoeken blaadjes bomen groen naaldbomen bos zoeken straat exemplaren boom bladerjacht thuis soorten herfstbladeren eikels kastanjes bolsters nootjes schatten natuur buiten guur leuk leerzaam kennis lekker naar buiten te gaan om typische herfstspullen te verzamelen. Uiteraard kun je er daarna mee gaan knutselen en de ideeën haal je gewoon uit dit boek. Maar wees gerust… Voor de momenten dat er een gure herfstwind staat of het regent dat het giet, staat er ook voldoende te lezen in dit boek!

Hoera, Herfst!

Wat direct opvalt wanneer je de cover omslaat zijn de gekleurde lijntjes aan de binnenzijde van de kaft. In diverse kleuren staan allemaal omtrekken van bladeren afgebeeld en uiteraard staat in de legenda erbij vermeld van welke bomen deze bladeren afkomstig zijn. Hoera, Herfst! Begint daarna met een verhaaltje, waarin het najaar wordt geïntroduceerd. Ook worden kinderen direct uitgedaagd, want op de meeste bladzijden kun je een egeltje spotten, al moet je daar soms wel goed voor zoeken…

We weten het allemaal: in de herfst vallen de blaadjes van de bomen. Toch zijn er ook bomen die mooi groen blijven in de winter. Dit zijn de naaldbomen. Bladeren zoeken in Hoera, Herfst! Vivian den Hollander Natascha Stenvert Van Holkema & Warendorf natuur recensie review prentenboek voorleesboek uitgedaagd lekker buiten herfstspullen verzamelen knutselen ideeën boek momenten herfstwind regent lezen boek gekleurde lijntjes binnenzijde kaft kleuren omtrekken bladeren legenda bomen afkomstig verhaaltje najaar kinderen egeltje spotten zoeken blaadjes bomen groen naaldbomen bos zoeken straat exemplaren boom bladerjacht thuis soorten herfstbladeren eikels kastanjes bolsters nootjes schatten natuur buiten guur leuk leerzaam kennis het bos of in de straat is altijd leuk, maar naast het zoeken naar de mooist gekleurde exemplaren, is het natuurlijk ook erg leuk als je weet van welke boom het blad afkomstig is. Verzamel op je bladerjacht dus zoveel mogelijk verschillende soorten en zoek ze daarna thuis op in dit boek!

Gedroogde herfstbladeren, eikels, kastanjes, bolsters en nootjes… Deze schatten uit de natuur lenen zich uitstekend voor knutselwerkjes. Uiteraard wordt hier ook aandacht aan besteed, kun je mooi lekker binnen blijven als het buiten veel te guur is 😉

Hoera, Herfst! Is een leuk en leerzaam boek. Aan de hand van een verhaal nemen Saar en Liam je mee naar buiten en laten je kennis maken met onze natuur.

Hoera, Herfst! – Vivian den Hollander & Natascha Stenvert
Natuur, hardcover, 40 pagina’s, Van Holkema & Warendorf