Koning Eddie en de kwade keizer [recensie]

Koning Eddie en de kwade keizer Andy Riley Van Holkema & Warendorf Zelf Lezen graphic novel tekeningen humor spanning fantasie recensie review

Eddie is geen gewone jongen. Hij is een koning, met een troon, zijn eigen wapenuitrusting en een kasteel met geheime gangen. Elke vrijdag geeft hij al zijn geld uit aan chocola voor de boeren. Maar als het geld opraakt, komt Koning Eddie in een lastige situatie. De kwade Keizer Nurbison komt op bezoek, in zijn zwarte mantel met puntige kraag en tijdens het lopen begeleid door griezelige muziek. Hij houdt Eddies koninkrijk al een tijdje in de gaten en is van plan om de ontevredenheid van de boeren te misbruiken! Als de keizer een grote nepdraak bouwt van een koe, groen crêpepapier, pluizige pantoffels en twee verjaardagstaartkaarsjes, om de boeren bang te maken, weet Eddie dat het tijd is om zijn eerste stiekeme plan ooit te verzinnen.

Graphic Novels worden hier graag gelezen, dus Koning Eddie en de kwade keizer was bij voorbaat al goedgekeurd. Want, dat kon niet anders dan leuk zijn. Gelukkig bleek dit ook het geval, want anders was het een behoorlijke tegenvaller geweest 😉

Koning Eddie en de kwade keizer

Dit boek straalt humor uit. Zodra je het boek openslaat zie je aan de binnenzijde van de cover (die knalgeel is) een zwart gedrukte tekst staan die als een spiraal van buiten naar binnen staat. Al in de eerste zin staat dat je dit niet hoeft te lezen, maar natuurlijk doe je dat automatisch toch… Wanneer je doorbladert zie je een plattegrond van twee buurlanden: Eddieland en Nurbizonia. Het moge duidelijk zijn wie er de baas is in Eddieland! Juist Koning Koning Eddie en de kwade keizer Andy Riley Van Holkema & Warendorf Zelf Lezen graphic novel tekeningen humor spanning fantasie recensie review Eddie. En de kwade keizer regeert over Nurbizonia.

De lezers van dit boek zullen al snel wensen dat ze ook in Eddieland wonen. Want Koning Eddie is heel goed voor iedereen in het rijk. Zo koopt hij heel veel chocolade die hij dan in een bijzonder apparaat gooit, namelijk de: Koning Eddies Eerlijke Snoep Slinger Smijter. Daarmee rijdt hij dan door het land om al dat lekkers uit te delen. Maar dan gebeurt er iets wat de koning nooit had verwacht… Het geld is op! De inwoners van Eddieland raken al snel ontevreden en keizer Nurbizoon maakt daar handig misbruik van.

Het boek kenmerkt zich door de vele tekeningen die het verhaal heel levendig maken. Daarbij is het verhaal in een groot letterformaat gedrukt, wat het lezen voor kinderen vergemakkelijkt. Juist door deze combinatie zullen ook die niet-lezers eerder geneigd zijn te beginnen aan dit boek. En wanneer ze eenmaal aan het lezen zijn, zullen ook zij het boek in no-time uit hebben! Humor, spanning en veel fantasie zorgen ervoor dat het verhaal je steeds geboeid houdt! Wij wachten in ieder geval met spanning op het volgende deel…

Koning Eddie en de kwade keizer – Andy Riley
Zelf Lezen, hardcover, 224 pagina’s, Van Holkema & Warendorf