#LaatsteVlog [recensie]

#LaatsteVlog Carry Slee Zelf Lezen grooming jeugd vloggen tieners gevaar internet afpersing verhaal recensie review

Noud en Gijs trainen voor de marathon in New York. Maar als Noud zijn vriend in een noodsituatie laat vallen zegt Gijs de vriendschap op. Niet alleen Gijs, maar de hele klas maakt Noud uit voor lafaard. Behalve Roos die stiekem verliefd op hem is. Om te bewijzen dat hij geen watje is gaat Noud met hulp van Roos vloggen en haalt extreme stunts uit.

Tegelijkertijd ziet Roos haar fijne leventje veranderen wanneer de dochter van haar stiefvader bij hen komt wonen. Waarom doet die ineens zo bitchy en wil ze steeds geld lenen?
Roos en Noud komen erachter dat ze verstrikt is geraakt in enge praktijken. Er is maar een manier om alles te bewijzen: het maken van een laatste vlog die de wereld zal veranderen… #LaatsteVlog

Een boek voor de jeugd, maar zeker ook prima leesbaar voor volwassenen. Wellicht ook een idee om te lezen wanneer je zelf tieners in huis hebt. #LaatsteVlog speelt in op een belangrijk fenomeen in de digitale wereld: grooming.

#LaatsteVlog

Een titel met een hashtag trekt natuurlijk direct de aandacht van de jeugd en vloggen is immens populair. Veel tieners zullen dan ook op basis van de titel en cover al nieuwsgierig worden naar dit verhaal. Er staan eigenlijk twee verschillende verhalen centraal in dit boek, maar deze lopen wel door elkaar heen. Omdat het om een vrienden groep gaat, is dit ook heel logisch en is het niet verwarrend.

Vriendschap

Als eerste heb je de twee beste vrienden Noud en Gijs. Wanneer de twee in een gevaarlijke situatie terecht komen, verstijft Noud van schrik en kan zo zijn vriend niet helpen. Gijs vindt hem een lafaard en jut de hele klas tegen Noud op. Iedereen lijkt met Gijs mee te lopen, behalve Roos. Dat ze stiekem een crush op hem heeft, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
De tweede verhaallijn gaat ook over het leven van Roos. Susan – de dochter van haar stiefvader – doet de laatste tijd erg naar. Tot overmaat van ramp komt ze ook nog bij hen in wonen. Dat het niet goed gaat met Susan wordt al snel duidelijk. Al laat Susan weinig los over wat er aan de hand is, Roos en Noud besluiten op onderzoek uit te gaan. Wanneer ze er achter komen dat zij slachtoffer is geworden van grooming, kunnen ze niet anders dan haar helpen. Alleen deze tieners proberen zelf de man achter de afpersing in de val te lokken. Maar kunnen ze dat niet veel beter aan de politie over laten?

Ik heb het boek met plezier gelezen. Het is realistisch geschreven en zal de doelgroep ongetwijfeld aanspreken. Er worden niet altijd de slimste keuzes gemaakt, maar het past wel bij de leeftijd van de hoofdpersonen. Wat dat betreft geeft het een mooi kijkje in de belevingswereld van de jeugd. De twee verhaallijnen lopen vloeiend in elkaar over en juist de afwisseling zorgt dat het verhaal niet te eentonig wordt. Een boek dat je het liefst in één ruk wil uitlezen.

#LaatsteVlog – Carry SleeBekijk op Bol.com logo
Zelf Lezen, hardcover, 208 pagina’s, Carry Slee