Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg [recensie]

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf recensie review De kinderen van het kattenpleintje boekenreeks serie adoptie China professor ouders frietjes geheim informagtie spreekbeurt vragen problemen feest

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf recensie review De kinderen van het kattenpleintje boekenreeks serie adoptie China professor ouders frietjes geheim informagtie spreekbeurt vragen problemen feest In het derde deel van de serie De kinderen van het Kattenpleintje speelt Mei-Lan de hoofdrol. Als Mei-Lan er bij toeval achterkomt dat ze geadopteerd is, durft ze haar ouders er niet naar te vragen. Dat doe je niet. Ondertussen is iedereen druk met de voorbereidingen voor het feest dat professor Stekeltee wanhopig probeert tegen te houden. Maar tijdens het grote pleinfeest komt het tot een ontknoping en wacht Mei-Lan én haar ouders zelfs nog een verrassing…

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf recensie review De kinderen van het kattenpleintje boekenreeks serie adoptie China professor ouders frietjes geheim informagtie spreekbeurt vragen problemen feest Recensie:
Het Burgemeester B. H. Janssen van Kattenplein wordt door bijna iedereen gewoon het “kattenpleintje” genoemd. Alleen professor Stekeltee en zijn vrouw gebruiken de officiële naam. De kinderen van het kattenpleintje is een boekenreeks waar de kinderen die rondom het plein wonen centraal staan. In elk deel staat een ander kind centraal. In Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg staat het leven van het Chinese meisje Mei-Lan centraal.

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg

De ouders van Mei-Lan hebben een snackbar; inderdaad met de naam: De Belg. Grappig, want Mei-Lan, haar ouders en zusje zijn Chinees. De titel doet wellicht vermoeden dat er iets niet klopt met de snackbar, maar het geheim blijkt eigenlijk niets te maken te hebben met de zaak waar frietjes worden gebakken. Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg draait om een geheim dat de ouders van Mei-Lan hebben…

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg Jacques Vriens Van Holkema & Warendorf recensie review De kinderen van het kattenpleintje boekenreeks serie adoptie China professor ouders frietjes geheim informagtie spreekbeurt vragen problemen feest Wanneer Mei-Lan een spreekbeurt moet houden op school, weet ze al snel het onderwerp: China. Terwijl ze druk aan het zoeken is naar informatie, ontdekt ze een doos met de tekst “adoptie Mei-Lan.” Ze snapt er niets van… Zijn haar ouders dan niet haar echte ouders? Op dat moment heeft Mei-Lan het zwaar, want ze durft haar ouders niet goed te vragen of ze inderdaad geadopteerd is.

Hoewel het niet echt duidelijk wordt waarom de ouders van Mei-Lan er nooit eerder iets over hebben gezegd, is het denk ik wel realistisch. Wanneer vertel je als ouders je kind dit?

Het verhaal van Mei-Lan en het geheim van scnackbar de Belg wordt wat luchtiger gemaakt door “alledaagse” problemen, zoals het pleinfeest dat – door een misvatting – niet door dreigt te gaan. Zullen de kinderen van het kattenpleintje dit feest kunnen redden?

Mei-Lan en het geheim van snackbar de Belg – Jacques Vriens
Zelf lezen, hardcover, 112 pagina’s, Van Holkema & Warendorf