Nox: een snel en listig kaartspel van White Goblin [recensie]

Nox Kaartspel White Goblin Games 8+ tactisch punten doodshoofd schedel kleuren recensie review

Elke nacht hebben Alphonse, Ramon en Jack ruzie over wie van hen de meest gewiekste schurk is. Wie doorkruist de plannen van zijn medespelers en behaalt daarbij de meeste punten? Speel elke beurt één kaart bij jezelf voor flink wat punten, of bij een tegenstander om aan zijn score te rammelen. Let wel goed op dat je alle drie de kleuren hebt liggen aan het eind van het spel, anders vang je alsnog bot!

Een kaartspel waarmee je direct kunt beginnen, eenvoudige spelregels en een korte speelduur. White Goblin Games heeft nu een snel én listig kaartspel in het assortiment: Nox.

Nox

Het kaartspel valt op door zijn uiterlijk. Schedels met ooglapjes en alle kaarten zijn aan de achterzijde zwart met eveneens een zwart doodshoofd. Aan de speelzijde van de kaarten zie je ook weer steeds schedels afgebeeld, voorzien van een gekleurde rand en een getal in dezelfde kleur. Elke speler krijgt drie speelkaarten en dan kan het spel beginnen.

Doel van het spel

Bij het kaartspel Nox draait het om zo snel mogelijk meer dan 150 punten te halen. Elk spel duurt een aantal speelrondes, maar het aantal is afhankelijk van de punten die iemand in de wacht sleept. Want soms duurt het wat langer voordat iemand bij de 150 punten is en soms is het verrassend snel. Hoe kom je aan punten? Door je kaarten zo slim mogelijk weg te leggen.

Wanneer jij aan de beurt bent, leg je één kaart op tafel neer. Dit kan bij jezelf zijn of bij een ander. Is het een hoge kaart? Dan kun je deze het beste bij jezelf neerleggen. Een lage kaart leg je liever bij een andere speler neer. De kaarten die op[en voor je liggen wordt de etalage genoemd. Je mag een kaart naast een andere kaart in een etalage leggen of op een kaart van dezelfde kleur. In ons voorbeeld zie je dat de speler al een groene 5 voor zich heeft liggen, maar een groene 7 in de hand heeft. Door deze op de vijf te leggen, kan de speler zijn puntenscore verhogen. Andersom kun je het natuurlijk bij je Nox Kaartspel White Goblin Games 8+ tactisch punten doodshoofd schedel kleuren recensie review tegenspelers doen: een lage kaart op een hoge kaart leggen. En ronde eindigt wanneer iemand zes kaarten(stapels) naast elkaar heeft liggen in de etalage of wanneer alle kaarten opgespeeld zijn. Heb jij aan het einde van een ronde alle drie de kleuren voor je liggen? Tel dan de waarde van de zichtbare (bovenste) kaarten bij elkaar op en noteer deze punten. Ga net zo lang door totdat één of meer spelers boven de 150 punten komt. De speler met het hoogst aantal punten heeft gewonnen.

Speelervaring

Ik heb het spel nog niet zoveel gespeeld, simpelweg omdat het spel met minmaal drie spelers gespeeld moet worden. Wel vind ik het een erg leuk spel. De spelregels zijn simpel en elke beurt van een speler kan de situatie weer heel anders maken. Dat maakt dat het spel boeiend blijft om te spelen en je eigenlijk niet kunt voorspellen wie er gaat winnen.
Het is wel echt een spel waar je tactisch moet spelen, maar door de eenvoud van het spel, heb je dat snel in de vingers.

Nox
Kaartspel, 8+, 3 – 6 spelers, White Goblin Games