Opa vlucht [recensie]

Opa Vlucht David Walliams Clavis zelf lezen 9 jaar oorlogsavonturen Tweede Wereldoorlog dementie grappig avonturen ontroerend nieuwsgierig bejaardenhuis ouderen verleden RAF Luftwaffe Adolf Hitler operatie Zeeleeuw verklarende woordenlijst verhaal asterix uitgelegd piloot boekenhumor Huize schemer licht herkennen recensie review

Opa Vlucht David Walliams Clavis zelf lezen 9 jaar oorlogsavonturen Tweede Wereldoorlog dementie grappig avonturen ontroerend nieuwsgierig bejaardenhuis ouderen verleden RAF Luftwaffe Adolf Hitler operatie Zeeleeuw verklarende woordenlijst verhaal asterix uitgelegd piloot boekenhumor Huize schemer licht herkennen recensie review De opa van Jack was ooit een gevreesd gevechtspiloot. In de Tweede Wereldoorlog verdedigde hij zijn vaderland, vliegend in een razendsnelle Spitfire. Maar nu is opa vooral een oude en verwarde man, die zijn oorlogsavonturen elke dag opnieuw beleeft … Daarom besluiten de ouders van Jack om hem naar een bejaardentehuis te sturen. Jack en zijn opa plannen meteen een originele ontsnappingsstunt, maar de gemene directrice juffrouw Knor doet alles om die te verhinderen. Een grappig en ontroerend avonturenverhaal van David Walliams, opperbevelhebber van de Britse boekenhumor.
Voor lezers vanaf 9 jaar.

Niet alleen de titel – Opa vlucht – maakt mij nieuwsgierig, maar ook het feit dat dit een boek van David Walliams is. Hij weet als geen ander hilarische avonturen te schrijven voor kinderen, maar er schuilt toch altijd wel een waardevol verhaal in. Wanneer ik begin te lezen in dit boek, merk ik dat ook dit weer een pareltje is van zij  hand. Opa vlucht

Opa vlucht

Ooit was de opa van Jack een stoere piloot die in een supersnel gevechtsvliegtuig – de Spitfire – vloog. Helaas gaat het nu niet meer zo goed met opa. Hij is vergeetachtig en leeft in het verleden. Dikwijls leeft hij in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Daardoor komt opa in de meest bizarre situaties terecht: zo zit hij bovenop het dak van de kerk en doet hij een dutje in het museum op een wel heel bijzondere plek. Zo Opa Vlucht David Walliams Clavis zelf lezen 9 jaar oorlogsavonturen Tweede Wereldoorlog dementie grappig avonturen ontroerend nieuwsgierig bejaardenhuis ouderen verleden RAF Luftwaffe Adolf Hitler operatie Zeeleeuw verklarende woordenlijst verhaal asterix uitgelegd piloot boekenhumor Huize schemer licht herkennen recensie review kan het niet langer en de ouders van Jack besluiten dat opa naar Huize Schemerlicht moet. Maar opa wil niet naar het bejaardenhuis en samen met jack bedenkt hij een echt ontsnappingsplan: Opa vlucht.

Als lezer krijg je mee hoe het is wanneer ouderen dement worden en in het verleden leven. Geen makkelijk onderwerp, maar door het humoristische verhaal van Opa vlucht, blijft het luchtig genoeg. Het is een grappig verhaal en de tekeningen van Tony Ross in het boek zorgen ervoor dat je soms dubbel ligt van het lachen. Maar het is ook een heel ontroerend verhaal. Natuurlijk is het triest te zien dat opa in de war is, maar het is hartverwarmend om de band tussen opa en Jack te zien. Jack weet dat zijn opa niet gelukkig zal worden in het bejaardenhuis, dus moet hij opa wel helpen ontsnappen! Doldwaas avontuur van twee vrienden: genieten voor jong en oud!

Opa Vlucht David Walliams Clavis zelf lezen 9 jaar oorlogsavonturen Tweede Wereldoorlog dementie grappig avonturen ontroerend nieuwsgierig bejaardenhuis ouderen verleden RAF Luftwaffe Adolf Hitler operatie Zeeleeuw verklarende woordenlijst verhaal asterix uitgelegd piloot boekenhumor Huize schemer licht herkennen recensie review Verklarende woordenlijst

Er staan soms woorden in het verhaal, die kinderen wellicht niet meteen herkennen. Of ze hebben er wel eens van gehoord, maar weten niet precies wat of wie het is. Deze woorden hebben vooral met de Tweede Wereldoorlog te maken en worden gemarkeerd met een asterix. Denk hierbij aan De RAF, De Luftwaffe, operatie Zeeleeuw en Adolf Hitler. Achterin het boek staan deze woorden duidelijk en beknopt uitgelegd, zodat kinderen dit kunnen opzoeken.

Bekijk op Bol.com logoOpa vlucht – David Walliams
Zelf lezen, hardcover, 399 pagina’s, Clavis