Poptropica 3 Het geheime Genootschap [recensie]

Poptropica 3 Het geheime genootschap serie delen Mitch Krpata Kory Merritt Boemboek De Fontein woordenschat moeilijke woorden taalontwikkeling stripboeken strips graphic novel zinsopbouw schrijfstijl lastig verwachting spanning actie grappen humor woordgrappen recensie review

Poptropica – Het geheime genootschap is het derde deel in de grappige en spannende serie Poptropica, een boemboek volledig in kleur, geïllustreerd door Kory Merritt.
Mya, Jordy en Boyan zijn meegenomen door een geheim genootschap dat waakt over Poptropica. Intussen heeft slechterik Octavius de landkaart te pakken; Poptropica beschermen is nu moeilijker dan ooit. Het wordt een race tegen de klok voor de drie vrienden, maar kun je wel winnen van een tegenstander met een tijdamulet?

Wat mij als eerste opvalt wanneer ik het boek Poptropica 3 zie is dat het hier gaat om een Boemboek. Maar wat is dat eigenlijk? Via de website Boemboek ontdek ik dat dit speciale boeken zijn voor jongens en meiden die van spanning, actie en humor houden. De boeken bevatten meer moeilijkere woorden en zijn dus goed voor je woordenschat en taalontwikkeling. Wanneer ik het boek opensla volgt een verrassing: het is geen gewoon leesboek, maar een stripboek. Iets wat ik persoonlijk niet direct had bedacht bij de uitdagendere boeken met meer moeilijke woorden. Een leuke combinatie, want zo blijft het ook aantrekkelijk voor de minder fanatieke lezer om dit boek op te pakken!

Poptropica 3 Het geheim genootschap

Ik heb zelf de eerste twee delen niet gelezen, dus ik ben benieuwd of dat nog uit maakt voor dit verhaal. In ieder geval zie ik bij het openslaan van het boek direct een korte memo over wat vooraf gegaan is. Ook tijdens de eerste paar bladzijden kom ik iets meer te weten over at zich hiervoor heeft afgespeeld. Hoewel ik zelf het verhaal wel redelijk goed kan volgen, denk ik dat het – zeker voor kinderen – wel raadzaam is om eerst de andere twee delen te lezen. Ik merk dat het toch een beetje lastig is om echt helemaal in het verhaal te komen. Dat komt deels denk ik door de vertellende wijze waarop het verhaal wordt gebracht. Het taalgebruik is hier medeverantwoordelijk voor. Qua schrijfstijl moet het bij je passen en ik denk dat je – doordat het een strip is – toch snel een andere verwachting krijgt na het doorbladeren van het boek.

Poptropica 3 Het geheime genootschap serie delen Mitch Krpata Kory Merritt Boemboek De Fontein woordenschat moeilijke woorden taalontwikkeling stripboeken strips graphic novel zinsopbouw schrijfstijl lastig verwachting spanning actie grappen humor woordgrappen recensie review Er zit zeker voldoende spanning en actie in. De grappen die in het boek zijn verwerkt, zijn in iets mindere mate aanwezig. Hier in huis wordt er toch liever naar een graphic novel gegrepen die veel meer humor bevat dan deze strip. Veel van de goede grappen zijn echte woordgrappen die – door het vertellende karakter van het verhaal  – niet altijd direct opvallen. Zelfs ik las af en toe over zo’n grap heen.

Op het verkeerde been gezet?

De cover nodigt uit om het boek open te slaan en ik denk dat veel kinderen zich verkijken op het soort boek. Bij een stripboek verwacht je toch sneller een wat luchtigere schrijfstijl. De fervente lezer zal het boek zeker wel kunnen waarderen. Jongens en meiden die niet echt van het lezen zijn, zullen eerder afhaken omdat het boek wellicht niet past bij hun verwachtingen. Het verhaal is soms wat lastig te volgen voor kinderen door de moeilijke woorden die soms vlak achter elkaar gebruikt worden. Of de zinsopbouw is zo dat je het twee keer moet lezen om te begrijpen wat er staat. Persoonlijk denk ik dat je – als kind – echt wel van lezen moet houden om dit stripboek te kunnen waarderen.

Poptropica 3 Het geheime genootschap – Mitch Krpata & Kory Merritt
Stripboek, hardcover, 112 pagina’s, De Fontein