Qwinto: het spannende vervolg op Qwixx! [recensie]

Qwinto White Goblin Games recensie review Qwixx dobbelstenen dobbelspel 8+ 2-4 spelers speelduur 15 minuten punten scoreblokjes potloden dobbelstenen rechts links locatie punten schrijven winnaar waardevolle aanvulling vervanging compact meenemen spelletje tijdsduur speeltijd tegenstanderQwinto is de opvolger van de bekroonde bestseller Qwixx. Even eenvoudig en spannend, maar toch compleet anders. Ook in dit spel hoef je niet op je beurt te wachten. Degene die slim het resultaat van de worp in één van de drie gekleurde rijen schrijft en de meeste bonuspunten scoort, wint het spel.

Eerder schreven wij al een recensie over Qwixx, ditmaal is het de beurt aan de opvolger Qwinto! Ook hier spelen alle spelers tegelijkertijd, maar Qwinto  moet toch compleet anders zijn. Dat proberen wij graag uit!

Qwinto

Qwinto White Goblin Games recensie review Qwixx dobbelstenen dobbelspel 8+ 2-4 spelers speelduur 15 minuten punten scoreblokjes potloden dobbelstenen rechts links locatie punten schrijven winnaar waardevolle aanvulling vervanging compact meenemen spelletje tijdsduur speeltijd tegenstanderHet scoreblokje, de gekleurde dobbelstenen en het feit dat je niet op je beurt hoeft te wachten komen erg veel overeen met voorganger Qwixx. Waar je bij Qwixx de kruisjes plaats bij de getallen en van links naar rechts speelt, heb je bij Qwinto  iets meer vrijheden. Wanneer er een worp gegooid wordt, mag je namelijk zelf bepalen waar je die in een vakje neerzet. Een hoog getal zet je dus zo tactisch mogelijk aan de rechterzijde van de regel, een laag getal links. Door slim te bedenken welke getallen er nog boven en onder kunnen komen, zoek je zo de meest ideale locatie om je punten op te schrijven. Nog iets waar je op moet letten bij Qwinto: Een verticale rij mag geen twee keer hetzelfde getal bevatten! Je moet dus net iets meer opletten en goed nadenken op welke plek je de score schrijft. De vijfkantige blokjes op het scoreblad kunnen extra punten opleveren. Wanneer je aan het einde van het spel een regel helemaal vol hebt, dan mag je de punten in de vijfkantige vakjes als bonuspunten bij je score optellen!

Qwinto White Goblin Games recensie review Qwixx dobbelstenen dobbelspel 8+ 2-4 spelers speelduur 15 minuten punten scoreblokjes potloden dobbelstenen rechts links locatie punten schrijven winnaar waardevolle aanvulling vervanging compact meenemen spelletje tijdsduur speeltijd tegenstanderQwinto  is direct speelklaar, heeft een ideale speeltijd en eenvoudig makkelijk mee te nemen door het compacte formaat. Hierdoor kun je overal snel even een potje spelen om de tijd te verdrijven. Wanneer je beide spellen nog niet hebt, vind ik Qwinto  de leukste optie om aan te schaffen, maar mocht je Qwixx al hebben en toe zijn aan wat meer uitdaging, dan is dit spel zeker ook een waardevolle aanvulling of vervanging.

Doordat je mag kiezen of je met één, twee of drie dobbelstenen gooit, kun je een regel slimmer vol maken en wellicht je tegenstander dwarsbomen. Heeft iemand twee regels vol? Dan stopt het spel en worden de punten geteld. Dan is het spannend om te zien wie uiteindelijk de meeste punten heeft weten te scoren en de winnaar van het potje Qwinto  is!

Qwinto
Dobbelspel, 8+, 2-4 spelers, speelduur: ca. 15 minuten, White Goblin Games