Siggi & De Vikingen De vloek van Freya [recensie]

Siggi & De Vikingen De vloek van Freya Elisabeth Mollema Uitgeverij Moon graphic novel tekeningen humoristisch spanning lachen runen spreuken slaven recensie review

Siggi & De Vikingen De vloek van Freya Elisabeth Mollema Uitgeverij Moon graphic novel tekeningen humoristisch spanning lachen runen spreuken slaven recensie review De Vikingen op het eiland waar Siggi woont, leven er al eeuwen. Het eiland is vervloekt door Freya. Iedereen die probeert weg te varen, komt in een verschrikkelijke storm. Siggi is vastberaden om de vloek van Freya op te lossen. Dat valt nog niet mee, want veel hulp van zijn vrienden krijgt hij niet. Die zijn veel te druk met stoeien, honing eten en rare drankjes brouwen. En dan wordt zijn werk ook nog voortdurend gesaboteerd. Gaat het hem ooit lukken?

Een nieuwe kinderboekenreeks over het leven van Viking Sikki. Er staan behoorlijk wat tekeningen in het boek. Het verschil met de bekende graphic novels is dat er geen schreeuwerige teksten in staan. Het verhaal is allemaal gedrukt in een lekker leesbaar letterformaat. Sikki & de Vikingen De vloek van Freya is een humoristisch verhaal met een kleien dosis spanning.

Siggi & de Vikingen De vloek van Freya

Siggi & De Vikingen De vloek van Freya Elisabeth Mollema Uitgeverij Moon graphic novel tekeningen humoristisch spanning lachen runen spreuken slaven recensie review Ik was zelf erg nieuwsgierig naar deze nieuwe kinderboekenreeks. Zodra je het boek openslaat zie je een plattegrond van het eiland waar de Vikingen wonen. Daarna worden de personages uit het boek aan je voorgesteld en daar begint het lachen al direct. Oom Knut die graag laat zien hoe sterk hij is door varkens op te tillen. Tante Ursula tilt op haar beurt graag oom Knut op, wat tot de nodige lachsalvo’s leidt. Siggi woont bij zijn oom en tante en nog wat andere familieleden in één huis. Twee andere belangrijke personen in het verhaal zijn aangespoelde drenkelingen, die nu dienst doen als slaven: Sip en Slungel.

De Vikingen zitten vast op het eiland. Dat heeft te maken met De vloek van Freya. Iedereen die langs het beeld van godin Freya wil varen, belandt in een zware storm. Er zit dus niets anders op dan blijven op dit eiland. Alle Vikingen zijn sterk en stoer: vechten zit hen in het bloed. Maar dat is niet zo bij Siggi, een jongetje met donkere krullen en een fascinatie voor runen. Zijn vrije tijd brengt hij dan ook het liefst door met het ontcijferen van spreuken in runentekens.

Siggi & De Vikingen De vloek van Freya Elisabeth Mollema Uitgeverij Moon graphic novel tekeningen humoristisch spanning lachen runen spreuken slaven recensie reviewSchrijfstijl

Wanneer ik zelf begin met lezen merk ik dat het verhaal mij iets te vertellend is geschreven. Dat komt waarschijnlijk vooral ook door de korte zinnen. Maar voor de doelgroep is het juist prettig dat de zinnen kort en bondig zijn. Het verhaal is vlot geschreven en doordat er veel gekke dingen gebeuren, zullen kinderen met plezier verder lezen. Vikingen zijn toch stoer, dus een beetje spanning is er wel in verwerkt.

Het is mijn inziens een prima leesboek voor zowel jongens als meiden die vooral van lachen houden. De vele tekeningen zorgen voor een extra aantrekkelijke lay-out. Het vergroot het leesplezier én versterkt de lachsalvo’s!

Siggi & De Vikingen De vloek van Freya – Elisabeth Mollema
Bekijk op Bol.com logoZelf Lezen, hardcover, 256 pagina’s, Uitgeverij Moon