Sjef Specht en Willie Worm [recensie]

Sjef Specht en Willie Worm Identity Games familiespel gezelschapsspel navulling zelf maken ronde papiertjes draaien draaischijf boomstam specht prikken spel geluk 5+ recensie review

Sjef Specht & Willie Worm, een spannend actiespel vanaf 4 jaar. Wie is de geluksvogel? Sjef Specht heeft honger, hele erge honger! Wie helpt Sjef aan iets lekkers? Hij tikt met zijn scherpe snavel tegen de boom.

Tik, tik, tik…. hij zoekt een lekkere, dikke worm, tik, tik, tik… Eerst gebeurt er niks, maar dan springt Willie Worm plotseling tevoorschijn.

Jammie, dat is een lekker hapje!

Wij zijn dol op spelletjes spelen hier in huis en dus gingen wij ook vol enthousiasme aan de slag met Sjef Specht en Willie Worm. Een echt familiespel waarbij je vooral veel geluk moet hebben. Te spelen vanaf vier jaar én leuk voor jong en oud! Snel speelklaar en met een speelduur van ongeveer tien minuten. Dit is echt wel de maximale speeltijd, bij ons heeft een potje nog nooit langer geduurd.

Sjef Specht en Willie Worm

In de verpakkin zit een boomstam met daaraan de rode specht. Een rups waarvan het lijf bestaat uit een springveer, een draaischijfje en een zakje met ronde papiertjes. De voorbereidingen zijn simpel en snel klaar. Plaats een papiertje op de boomstam en zet daarna de ring er over heen. Draai de boomstam om en open het klepje en stop de worm – met zijn kop naar beneden – in de boomstam. Klepje dicht, omdraaien en spelen maar! Sjef Specht en Willie Worm is een spannend en gezellig spel waarbij je moet proberen de worm te pakken te krijgen.

Wanneer je aan de beurt bent, draai je aan de draaischijf. Deze bepaalt in welke kleur je moet prikken, of – als je minder geluk hebt – een beurt moet overslaan. De ring is verdeelt in vier kleuren en kun je steeds draaien. Je mag zelf bepalen hoe ver je de specht met zijn Sjef Specht en Willie Worm Identity Games familiespel gezelschapsspel navulling zelf maken ronde papiertjes draaien draaischijf boomstam specht prikken spel geluk 5+ recensie reviewstaart naar achteren drukt. Wanneer je hem los laat, zal deze een gaatje prikken in het papier. Naarmate er meer gaten zijn, wordt het steeds spannender… Zal Willie Worm uit de boomstam springen? Wanneer Willie tevoorschijn komt is het spel afgelopen en is de winnaar bekend. Die heeft het lekkere hapje dubbel en dwars verdiend!

Rond papier

Bij het spel zit een stapeltje ronde papiertjes geleverd. Bij elk spel heb je een nieuw papiertje nodig, dus je zult al snel door je voorraadje heen zijn. Maar geen nood, want de navulling maak je eenvoudig zelf. Een passer (een glas of het laatste papiertje), een stapeltje papier en een schaar is het enige wat je nodig hebt. Zolang de cirkel die je maakt maar een diameter van ongeveer 11 centimeter heeft. Je kunt hier ook eventueel bedrukt papier (die anders bij het oud papier terecht komen) voor gebruiken.

Het spel is leuk door zijn eenvoud en daardoor kunnen ook wat jongere kinderen al snel meespelen. Laat desnoods eerst even zien wat er gebeurt wanneer Wille Worm uit de boomstam springt. Deze piept dan en schiet toch best een eindje de lucht in. Het spel draait vooral om geluk hebben: met draaien en het moment dat het papier dusdanig kapot is dat de worm er uit springt. Slechts een klein gedeelte is een beetje tactisch draaien aan de ring om te bepalen waar jij gaat prikken. Hierdoor maken jong en oud evenveel kans om te winnen!

Bekijk op Bol.com logoSjef Specht en Willie Worm
Familiespel, 5+, 2-6 spelers, Identity Games