Sterrengids voor gebroken harten [recensie]

Sterrengids voor gebroken harten Silvia Zucca roman the house of books review recensie astrologie pechvogel Saturnus weegschaal levensgeluk sterren geluk zoektocht leermeester duiken astrologische wereld keuze afgeleid brokjes informatie drukke schrijfstijl boodschap hart

Sterrengids voor gebroken harten Silvia Zucca roman the house of books review recensie astrologie pechvogel Saturnus weegschaal levensgeluk sterren geluk zoektocht leermeester duiken astrologische wereld keuze afgeleid brokjes informatie drukke schrijfstijl boodschap hart Alice gelooft niet in astrologie. Terwijl haar horoscoop rozengeur en maneschijn op alle fronten voorspelt, krijgt haar ex-vriend een kind (niet van haar uiteraard, hoe lang is het geleden dat ze seks heeft gehad?) en maakt ze op de werkvloer de ene na de andere klunzige fout door de nabijheid van een ongelooflijk aantrekkelijke man. Maar dan ontmoet Alice de aardige Tio. Dat het momenteel niet meezit, is allemaal de schuld van Saturnus die zich in haar sterrenbeeld Weegschaal ophoudt. Kortom: Alice lijdt aan een kosmisch syndroom van verrotte pech. Onder begeleiding van haar persoonlijke sterrengoeroe Tio steekt Alice de handen uit de mouwen om uit te zoeken wat er voor haar in de sterren staat geschreven.

Toen ik de tekst op de achterflap las, leek Sterrengids voor gebroken harten  mij een heerlijke feelgood roman, dus enthousiast begon ik in het boek. Al snel had ik door dat dit boek niet zo luchtig te lezen was als dat ik had verwacht van dit genre. Silvia Zucca heeft kennelijk veel te vertellen en staat te popelen om ons te laten weten wat de sterren voor Alice in petto hebben. Echter gaat het qua tekst mij af en toe een beetje te snel. Lange zinnen waarbij de woorden over elkaar heen lijken te vallen. Het is een drukke schrijfstijl waar ik persoonlijk moeilijk aan kan wennen. Dit genre leest vaak makkelijk weg, zonder dat je er bij na hoeft te denken. Dat blijkt dus bij dit boek iets anders te zijn.

Sterrengids voor gebroken harten

In het begin van het verhaal maak je kennis met Alice: pechvogel eerste klas. Terwijl vriendinnen het levensgeluk vinden en zich settelen, heeft Alice alleen maar liefdesverdriet en tegenslagen op het werk. Op de werkvloer ontmoet ze Tio, die geeft de schuld aan Saturnus. Door de stand van Saturnus in haar sterrenbeeld Weegschaal, is het logisch dat het geluk haar momenteel niet toelacht. Gelukkig wil Tio haar wel helpen om toch vrolijk en gelukkig door het leven te gaan. Sterrengids voor gebroken harten  is een zoektocht naar geluk in de sterren.

In het verhaal draait alles om Alice’s zoektocht naar geluk. Tio is als een ware leermeester voor haar en samen duiken ze in de astrologische wereld om te ontdekken wat Alice te wachten staat. Door de drukke schrijfstijl worden veel dingen wel benoemd, maar niet of nauwelijks uitgewerkt. Ik heb mij met enige regelmaat afgevraagd wat het nut was van bepaalde dingen. Mijn inziens was het verhaal wat duidelijker naar voren gekomen wanneer er een keuze gemaakt was van de dingen die echt verteld moesten worden.

Sterrengids voor gebroken harten  is een dikke pil welke ik had verwacht snel uit te hebben, maar in werkelijkheid viel me dat toch een beetje tegen. Ik werd erg afgeleid door de losse brokjes informatie, die benoemd werden en daarna eigenlijk niet meer aan bod kwamen. Het is echt een boek voor de liefhebber van een druk en gejaagd leven, waar het nooit een moment saai is!

Vind jij een drukke schrijfstijl niet erg en stoor jij je niet aan veel woorden met een korte boodschap? Ben je dol op astrologie (of je er nu wel of niet in gelooft)? Dan is Sterrengids voor gebroken harten  wellicht een boek naar jouw hart.

Bekijk op Bol.com logoSterrengids voor gebroken harten – Silvia Zucca
Roman, paperback, 512 pagina’s, The House of Books