Story Makers – Een origineel en fantasierijk spel [recensie]

Story Makers Bordspel The Game Master 8+ jong en oud lezen verhalen verzinnen kaarten woorden droonkasteel samen spelen storymaker blocnote raden recensie review

Welk verhaal wil jij vertellen? Alles mag! Combineer de kaartjes tot een unieke combinatie: jouw verhaal! Schrijf de geheime verhaalcode op. Kennen de andere spelers jou eigenlijk wel? Grote hilariteit als het mis gaat. Zeker als de storymaker hints moet gaan geven!

Story Makers is gezellig en leuk om te spelen. Dit sociale spel heeft ook positieve effecten op jouw creativiteit, taalbegrip, samenwerking, fantasie en communicatie.

Je hoeft niet grappig, leuk of creatief te zijn om dit spel te kunnen spelen! Je hoeft alleen woorden te kunnen lezen.

Ik ben dol op verhalen en zelf een verhaal verzinnen deed ik vroeger al ontzettend graag. Voor wie wel graag de gekste verhalen wil verzinnen, maar soms wat te weinig inspiratie heeft, kan zijn lol op met het spel Story Makers. Want hierin draait alles om de leukste, gekste en meest maffe verhalen. En je hoeft alleen maar te kunnen lezen omdat voor elkaar te krijgen!

Story Makers

Het doel van het spel is eigenlijk heel simpel. De spelers spelen samen en om de beurt is een speler de storymaker. Deze heeft als taak een verhaal te bedenken door middel van de verhaalkaarten die op het speelbord liggen. Elk verhaalkaart bestaat uit drie of vier woorden. De kaarten met vier woorden zijn echter pas aan de beurt als je het spel voor gevorderden wil spelen. De verhaalkaarten I t/m IV liggen open op tafel. Iedereen kan dus de opties zien.
De verhaalmaker kiest van alle kaarten steeds één woord en maakt daarmee zijn verhaal. Deze noteert hij of zij door op een velletje van de blocnote de letters aan te kruisen bij elke kaartenstapel.

Het verhaal

Met de voorbeeldfoto van de losse kaarten kun je bijvoorbeeld dit verhaal maken: Er was eens een pluizige juf die ging duiken naar een eiland. De verhaalcode is dan BCCA. Maar dan is het nog niet klaar, want dan mag de storymaker nog een einde uitzoeken (stapel V) Deze kaart wordt na het uitzoeken gedekt op het speelbord gelegd. Wanneer dat is gebeurd proberen de andere spelers te ontdekken wat het verhaal is. Zij geven dit aan door de kiesstenen bij de gekozen woorden te leggen. Als verhaalmaker geef je daarna aan hoeveel woorden er goed zijn, maar je zegt niet welke. Vinden de spelers het te lastig? Dan kan er eventueel een hintkaart in gezet worden. Het spel eindigt na vijf speelrondes of als het speelfiguur het droomkasteel heeft bereikt.

Speelervaring

Een leuk spel voor jong en oud. Leuk is dat het niet uitmaakt of je nu kind of volwassene bent omdat je gezamenlijk speelt en als je de storymaker bent hoef je ook alleen maar te kunnen lezen. Hoewel het met drie woorden per kaart eenvoudig lijkt, is dit het niet altijd. Juist het feit dat je alleen weet hoeveel woorden er goed zijn, maar niet welk woord, zul je vaak het verkeerde woord wijzigen. De verhalen zullen ongetwijfeld leiden tot veel hilariteit. Ontzettend leuk en origineel spel dat niet snel verveelt omdat de mogelijkheden groot zijn en het dus lang verrassend blijft!

Story Makers
Bordspel, 2-10 spelers, 8+, The Game Master