Twenty One (21) van White Goblin Games is een “voltreffelijk” dobbelspel [recensie]

Na Qwixx en Qwinto opnieuw een top dobbelspel van White Goblin Games . Vijf rijen. Van boven naar beneden. Speel je lekker vlot en vul je lage getallen in? Of wacht je op voltreffers omdat die tot 21 bonuspunten op kunnen leveren? Eenvoudige spelregels en geen wachttijden, dus continu plezier. Aan het einde is één ding duidelijk: dit spel wil je nog eens spelen. Een “voltreffelijk” dobbelspel!

We hebben al meerdere spellen van White Goblin Games gerecenseerd, maar we hebben weer een aantal leuke spellen binnen. De komende tijd kun je dus diverse games voorbij zien komen!  Vandaag vertellen we meer over het spel Twenty One (21).

Twenty One (21)

Wanneer ik de verpakking en de inhoud van het doosje Twenty One (21) bekijk, valt mij Twenty One (21) White Goblin Games dobbelspel scorebladen speelduur kwartier 8+ 2-6 spelers Qwixx Qwinto gezin recensie review direct op dat het veel weg heeft van de spellen Qwinto en Qwixx. Weer een razendsnel dobbelspel waarbij getallen en kleuren belangrijk zijn, maar net weer even wat anders. Snel de spelregels maar lezen en daarna gaan wij enthousiast aan de slag met dobbelen!

Doel van het spel

De titel van het spel doet wellicht vermoeden dat je 21 punten moet behalen, maar dat is niet helemaal waar. Je moet zoveel mogelijk punten zien te behalen, waarbij je per rij maximaal 21 bonuspunten kunt krijgen. Bonuspunten verdien je door een voltreffer te maken. Dit is wanneer de worp van een gekleurde dobbelsteen, precies overeenkomt met de worp en kleur op jouw scoreblad. Je zet dan naast het getal ook een kruisje in het bijbehorende gekleurde vakje.

Het spel

Elke speler heeft een speelkaart met daarop vijf rijen met zes getallen. Let er goed op dat elke speler een andere kaart heeft. In de rechter onderhoek staan de verschillende scorebladen aangeduid met letters A t/m F.
Eén speler gooit met alle dobbelstenen en mag – als hij of zij dat wil – eventueel nog een tweede keer gooien. Daarbij moeten dobbelstenen waarmee je één hebt gegooid blijven liggen. Daarna gaat iedere speler aan de slag met deze worp. Je moet één getal invullen, maar dit mogen er ook meerdere zijn. Echter moet je wel eerst een rij helemaal vol hebben, voordat je naar de volgende rij toe mag gaan. Je kijkt hierbij naar de kleuren van de dobbelsteen en de ogen die gegooid zijn. Een worp moet altijd hetzelfde getal of lager zijn dan op jouw scoreblad staat. Kun je niets invullen? Dan moet je een streep zetten door één van de getallen.

Hoe te winnen?

Je kunt dus proberen op één rij allemaal voltreffers in te vullen. Daarvoor moet je dus zes keer kleur en worp gelijk hebben. Hiermee sleep je wel de meeste bonuspunten in de wacht, maar het duurt wel langer voordat je de eerste rij vol hebt. Omdat alle spelers Twenty One (21) White Goblin Games dobbelspel scorebladen speelduur kwartier 8+ 2-6 spelers Qwixx Qwinto gezin recensie review tegelijkertijd spelen, is de kans groot dat andere spelers eerder hun rijen vol hebben. En daar schuilt ook direct het gevaar: zodra iemand alle rijen vol heeft, eindigt het spel. Dan wordt het punten tellen en kun jij met je voltreffers toch nog aan het kortste eind trekken!

Ideaal vakantiespel

Een compact doosje, dus het spel is makkelijk mee te nemen tijdens een vakantie bijvoorbeeld. Vergeet dan niet eventueel een extra scoreblok mee te nemen. Het spel kent een speelduur van ongeveer een kwartier, dus het is ideaal voor verloren momentjes. Je moet steeds een afweging maken of je voor de hoogste bonuspunten gaat of toch voor sneller de rijen vol te maken. Je mag wel de scorebladen van anderen bekijken tijdens het spel, maar eerlijk gezegd blijft het bij ons vaak bij een vluchtige blik. Leuk spel dat ook goed te spelen is voor kinderen vanaf ongeveer acht jaar. Heb je jongere kinderen? Dan kun je het spel eventueel wat overzichtelijker maken door niet gelijktijdig te spelen, maar per beurt. Dit werkte bij ons ook prima toen er wat kleinere kinderen meededen. Het spel duurt dan iets langer, maar is nog altijd redelijk snel gespeeld. Bovendien wordt het dan wat makkelijker voor een ouder om even mee te kijken en denken met het kind. Zo kun je toch met het hele gezin dit spelletje op een leuke manier spelen!

Twenty One (21)
Dobbelspel, 8+, speelduur: 15 minuten, 2 -6 spelers, White Goblin Games