Verdacht: spannend jeugdboek over schuld en verdenkingen [recensies]

Verdacht Carry Slee Overamstel Young Adult boek recensie review jeugdboek

Verdacht Carry Slee Overamstel Young Adult boek recensie review jeugdboekTess en Victor zijn superverliefd op elkaar. Samen met Rachel en Brahim vormen ze een hecht vriendenclubje.
Voor school filmen ze in een buurt waar toevallig op dat moment een overval wordt gepleegd. De juwelier, die ook de vader is van een medescholier, is zwaargewond geraakt. De daders zijn nog niet gepakt en iedereen praat erover. Als Tess hun opnames bekijkt doet ze een belangrijke ontdekking. Ze brengt haar videomateriaal naar de politie. Die beslissing verandert haar leven.

Een spannend Young Adult boek van Carry Slee: Verdacht.
Het verhaal gaat over een hecht vriendenclubje, waarbij Tess en Victor een stelletje zijn. Samen met Rachel en Brahim zijn ze op straat aan het filmen voor een opdracht van school. Wanneer ze thuis zijn doen ze een bizarre ontdekking… Toen zij in de buurt aan het filmen waren, werd er een overval op een juwelier gepleegd. Tot overmaat van ramp is dat de winkel van een klasgenoot.

Verdacht

De kinderen zijn wel even van slag als ze horen dat ze zo dicht bij een criminele overval waren. Al snel wordt duidelijk dat de overvallers niet zachtzinnig te werk zijn gegaan en dat de juwelier er ernstig aan toe is. Maar wanneer Tess op haar gemak thuis de beelden die zij maakte terugkijkt, valt haar iets op. Ze hebben ook de straat gefilmd waar de juwelier zich bevindt. Zal de politie iets aan de beelden hebben? Ze besluit het zekere voor het onzekere te nemen en brengt de opname naar het politiebureau. Daar blijkt al snel dat het materiaal zeer bruikbaar is. Maar dat heeft meer gevolgen voor Tess dan dat ze ooit had kunnen overzien!

Wanneer de politie de videobeelden bekijkt is een mogelijke vluchtauto te zien. De politie onderzoekt de beelden en er volgt al snel een arrestatie. Maar nu blijkt dat de overval voor de jongeren wel heel dichtbij komt… De verdachte die in de vluchtauto zat, is mogelijk een bekende van hen!

In Verdacht wordt pijnlijk duidelijk hoe het beeld dat mensen van je hebben kan veranderen. Of hoe vooroordelen een rol spelen bij verdachtmakingen. Één ding is zeker: de vriendschappen worden in dit boek behoorlijk op de proef gesteld!

Bekijk op Bol.com logoVerdacht – Carry Slee
Young Adult, hardcover, 256 pagina’s, Carry Slee