Vermist: een stage om nooit te vergeten… [recensie]

Vermist Helen Vreeswijk Young Adult Van Goor Vermist in de bergen overleden 31 oktober 2016 Filipijnen stage jungle Nederland mensenhandelaren jongeren

Vermist Helen Vreeswijk Young Adult Van Goor Vermist in de bergen overleden 31 oktober 2016 Filipijnen stage jungle Nederland mensenhandelaren jongerenEen groep jongeren gaat op stage naar de Filipijnen. Na aankomst worden ze door een medewerker van hun resort naar de stagelocatie begeleid. Maar daar komen ze nooit aan. De man smokkelt de jongeren en hun begeleidster de jungle in, waar mensenhandelaren hen opwachten. Hij verkoopt de groep aan een inheemse stam, gaat terug en vernietigt alle sporen. De groep is niet meer te traceren.
Zodra de jongeren door hebben dat er geen redding komt, besluiten ze om zelf te ontsnappen. Een gevaarlijke onderneming, want de wildernis is vol gevaren. En als er dan ook nog een stammenoorlog uitbreekt, is de chaos compleet. Ze moeten vechten om te overleven.

Een spannend Young Adult boek waarin een groep jongeren centraal staat. Ze staan voor een groot avontuur, want ze gaan stage lopen op de Filipijnen. Samen met een medewerker reizen ze het laatste stuk naar de stagelocatie – een luxe resort – af. Echter komt de groep nooit aan in het resort. Wat is er gebeurd?

Vermist

Helen Vreeswijk weet de aandacht van de lezer direct te grijpen door Vermist te beginnen met een stukje over een radeloze Anouk die een uitweg zoekt uit de jungle. Slechts twee pagina’s lang, maar daardoor wil je niets liever dan ontdekken wat er is gebeurd. Het verhaal springt daarna twee maanden terug, waarin Anouk en de andere stagekandidaten nog thuis in Nederland zijn. Al snel blijkt dat deze stage – letterlijk – eentje wordt die ze nooit zullen vergeten.

De verhaallijn komt hier en daar wat ongeloofwaardig over, maar Vreeswijk weet het zo te brengen dat je er als lezer toch in mee gaat. Een groep welvarende jongeren gaan stage lopen op de Filipijnen, maar al snel blijkt dat ze daar nooit zullen aankomen. Het groepje wordt onder valse voorwendselen meegenomen en voor ze ontdekken dat ze de verkeerde kant op gaan, is het al te laat. De groep wordt verkocht aan een groep mensenhandelaren en zo belanden de jongeren midden in de jungle bij een inheemse stam. Waarom ze juist daar terecht komen en wat het doel van de blanke jongeren daar is, wordt in het verhaal al snel duidelijk. Eén ding beseft de groep al snel: ze zullen nooit gevonden worden diep in de jungle. Dus bedenken ze een plan om te ontsnappen…

Het einde van Vermist laat de lezer achter met een prangende vraag. Deze moet beantwoord worden in het tweede deel: Vermist in de bergen. Ik hoop dat dit deel nog wel zal verschijnen, aangezien Helen Vreeswijk helaas is overleden op 31 oktober 2016.

Bekijk op Bol.com logoVermist – Helen Vreeswijk
Young Adult, paperback, 304 pagina’s, Van Goor