Winternacht [recensie]

Winternacht Suzanne Vermeer thriller AW Bruna winter zomer Canada Nederland fans voorspelbaar proloog verkeerde been verdwijning adoptie geheimen familie natuurpark recensie review

Psychologe Karin ter Duin krijgt op haar vijfendertigste te horen dat ze is geadopteerd. Haar biologische vader ligt op sterven en wil haar nog eenmaal zien, en dus vertrekt Karin samen met haar dove zoontje Sam naar de Canadese stad Ottawa. Op de dag van aankomst heeft echter niemand tijd voor haar. Iedereen is in rep en roer omdat een meisje uit The Glebe, de wijk waar haar familie woont, wordt vermist. De vijfjarige Liv Tremblay was met haar ouders en broertje aan het wandelen in een nabijgelegen natuurpark toen ze in een moment van onoplettendheid verdween.

Voordat ze het goed en wel in de gaten heeft, raakt Karin betrokken bij de zaak. En in de weken die volgen, verdwijnen er nog meer kinderen…

Fans wachten elke zomer en winter met spanning op de nieuwe thriller van Suzanne Vermeer. Ook ik lees de boeken graag, dus zodra het boek binnen was én ik het boek waarin ik bezig was uit had, begon ik in Winternacht te lezen.

Winternacht

De proloog van Winternacht is pakkend en mysterieus. Het maakt je nieuwsgierig naar het verhaal en vanaf dat moment is wegleggen van het boek al een opgave. Het verhaal speelt zich deels in Nederland af en deels in Canada. Psychologe Karin ter Duin woont in Nederland en krijgt op haar vijfendertigste te horen dat ze geadopteerd is. Dit had ze nooit aan zien komen. Al snel ontdek je dat dit eigenlijk geheim had moeten blijven, maar haar biologische vader ligt op sterven en wil haar toch graag een keer zien. Karin twijfelt maar besluit uiteindelijk toch maar naar Canada af te reizen met haar zoontje Sam.

In Canada aangekomen raakt alles in een stroomversnelling. Karin had gehoopt op een rustige avond met haar broer zodat ze hem beter leert kennen. Echter heeft hij geen tijd voor haar want er is in het dorp een jong meisje vermist. Een koude zoektocht volgt en de hoop dat het meisje ongedeerd wordt gevonden wordt steeds kleiner. Een paar dagen later wordt het dorp wederom opgeschrikt, want er wordt weer een kind vermist… Wat is hier aan de hand?

Het verhaal leest vlot als altijd en houdt je als lezer zeker geboeid. Je wordt een aantal keren op het verkeerde been gezet omtrent de verdwijning van de kinderen, maar daarna heb je al snel door wie achter de verdwijningen moet zitten. Hoewel je dan nog niet aan de ontknoping toe bent, is het niet heel erg storend dat je al weet waar het verhaal heen gaat. De prettige en onderhoudende schrijfstijl zorgen ervoor dat het nog altijd met plezier leest. Persoonlijk vind ik Winternacht niet het beste Suzanne Vermeer boek, maar zeker een aanrader om te lezen!

Winternacht – Suzanne Vermeer
Thriller, paperback, 312 pagina’s, AW Bruna