Zac & Mia [recensie]

Zac & Mia A. J. Betts Young Adult ziekte kanker Colibri boeken vriendschap BBNC recensie review

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de ‘echte’ wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt tot een briefje – en ten slotte tot een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen. Je hebt moed nodig in het ziekenhuis; en een ander soort moed dan in de gewone wereld. In een van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, voor veel langer dan ze in eerste instantie denken.

Twee tieners die bij toeval in elkaars leven komen. Beide hebben ze de ziekte kanker en daardoor komen ze op een dag in het ziekenhuis bij elkaar. Ze worden buren en Zac merkt al snel dat zijn buurmeisje normaal gesproken niet het type is waar hij mee om zou gaan. Mia ligt in de kamer naast hem en blijkt snel geïrriteerd en hij deelt in ieder geval niet haar muzieksmaak. Maar wanneer je alleen op een kamer ligt te wachten tot je weer naar buiten kunt, moet je niet al te kieskeurig zijn. Langzaam groeit er een band tussen Zac en Mia.

Zac & Mia

Afgesloten van de rest van de buitenwereld ligt Zac in het ziekenhuis na een beenmergtransplantatie. Zijn wereldje is erg klein en hij kan niet wachten tot hij weer naar buiten kan. Hij is positief ingesteld en vastbesloten zijn ziekte te overwinnen. Wanneer Mia in de kamer naast hem terecht komt, ziet hij dat als wat afleiding. Ze communiceren door te kloppen op de muur en later volgt een briefwisseling. Langzaam groeit hun band en merken ze dat ze op de één of andere manier niet zonder elkaar kunnen.

Het verhaal gaat over twee tieners die kanker hebben, maar toch speelt dat onderwerp niet de boventoon. Het gaat vooral over twee verschillenden mensen die elkaar toevallig treffen en elkaar steeds beter leren kennen. Hoewel ze in het normale leven elkaar niet hadden zien staan, zorgt de start in het ziekenhuis wel voor een bijzondere band. Eentje die niet stopt bij de deur van het ziekenhuis. Juist de ontwikkeling van de vriendschap tussen deze twee tieners staat centraal in het boek. Dat maakt dat het een heerlijk luchtig boek is om te lezen.

Zac & Mia – A.J. Betts
Young Adult, hardcover, 381 pagina’s, Colibri Boeken / BBNC