Ons Zonnestelsel – Een buitenaards flapjesboek [recensie]

Ons Zonnestelsel Een buitenaards flapjesboek Jeremy Harwood Van Holkema & Warendorf informatief educatief doelgroep kleuters flapjes mysterieus onderwerp uitleggen ruimte moeilijke woorden recensie review

Ontdek de verre uithoeken van het zonnestelsel met dit verbluffend geïllustreerde flapjesboek. Kinderen kunnen zich uren vermaken met het ontdekken van wat er achter de enorme hoeveelheid flapjes (meer dan 100!) verborgen zit. Denk aan de verrassing die een adventkalender biedt bij het openen van een nieuw luikje, en daar een veelvoud van… Dit, in combinatie met de gedetailleerde illustraties maken dit boek tot een buitengewoon aantrekkelijk boek voor kinderen vanaf een jaar of vijf.

Een boek voor kleuters met de titel Ons Zonnestelsel. Dat roept bij mij wel vragen op. Natuurlijk is de ruimte en alles wat daar in zweeft mysterieus, maar is het ook een onderwerp dat eenvoudig uit te leggen is aan kinderen vanaf een jaar of vijf? Aan de vormgeving kan het in ieder geval niet liggen: kleurrijk en verrassend, want de pagina’s zitten vol flapjes!

Ons Zonnestelsel

Zodra ik het boek opensla, wordt ik enthousiast van de vormgeving. Kleurrijk en op elke bladzijde zie ik meerdere flapjes. Dit maakt het boek voor jonge kinderen erg aantrekkelijk. De tekeningen van astronauten en planeten zijn kleurrijk en vrolijk. Het is een genot om te bekijken voor jong en oud. Achter elk flapje staat informatie beschreven Ons Zonnestelsel Een buitenaards flapjesboek Jeremy Harwood Van Holkema & Warendorf informatief educatief doelgroep kleuters flapjes mysterieus onderwerp uitleggen ruimte moeilijke woorden recensie review en dat vind ik niet helemaal aangepast op de leeftijd van kleuters. Zo komen er regelmatig moeilijke woorden in voor. Sommigen worden uitgelegd, anderen weer niet. De tekst is puur informatief en komt zo nu en dan een beetje opsommerig over. En dat vind ik persoonlijk dan erg jammer.

Voor kinderen die gefascineerd zijn door alles wat met de ruimte te maken heeft, zal het ongetwijfeld een schitterend boek zijn. Voor diegene die niet zo heel veel met dit onderwerp hebben, zullen de flapjes wel even interessant zijn, maar de informatie is dan wel heel educatief gegeven. Zij zullen dan ook snel uitgekeken raken op dit boek. De tekst is – naar mijn mening – niet echt voor de jonge doelgroep geschreven. Zelfs ik als volwassene vind sommige stukjes tekst maar droge kost…

Het idee van dit boek vind ik erg leuk, maar de uitvoering mist in mijn beleving dus wel wat connectie met de doelgroep.

Ons Zonnestelsel – Jeremy HarwoodBekijk op Bol.com logo
Informatief, hardcover, 12 pagina’s, Van Holkema & Warendorf