13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles [recensie]

13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles Carron Brown Lannoo zelf lezen informatief educatief lannoo’s grote encyclopedie weetjes feiten misvattingen foto’s tekst nieuwsgierig onderwerpen auto’s ridders dieren sport divers samoerai voor elk wat wils kinderen volwassenen ouders doelgroep recensie review

13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles
Van auto’s, ridders, dieren tot sport. Heel veel boeiende thema’s in 13 feiten en 1/2 waarheid. Is die halve waarheid nu feit of fictie?Wist je:dat tijgers niet alleen strepen hebben op hun vacht, maar ook op hun huid?dat er ook vrouwelijke samoerai-strijders waren in Japan?dat helikopters kunnen landen op een plek niet groter dan een tennisbaan?En wist je dat het een fabeltje is dat bliksem nooit twee keer inslaat op dezelfde plek? Het Vrijheidsbeeld in New York werd al meer dan 600 keer getroffen!

Wat een knallende kaft…geweldig ! Ook het getal 13½ is origineel gekozen en vraagt om wat uitleg. Meer dan 1000 uiteenlopende weetjes in één groot boek. Voor ieder kind zitten er genoeg weetjes bij die ze interessant vinden…

13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles Carron Brown Lannoo zelf lezen informatief educatief lannoo’s grote encyclopedie weetjes feiten misvattingen foto’s tekst nieuwsgierig onderwerpen auto’s ridders dieren sport divers samoerai voor elk wat wils kinderen volwassenen ouders doelgroep recensie review De vrolijke en opvallende kaft trok meteen de aandacht van allebei onze kinderen. Er komen allerlei onderwerpen hier op voor: Dieren, fruit, verf, een astronaut, etc.
In het boek is een overzichtelijke inhoudsopgave. Uiteraard komen hier ook knallende plaatjes in voor. De inhoudsopgave is ingedeeld in een rij met onderwerpen en een rij met paginanummers. Soms word je al nieuwsgierig als je enkele onderwerpen leest. Wat zijn bijvoorbeeld ‘wentelwieken’  of ‘waterweelde’?

Op iedere twee pagina’s wordt een onderwerp besproken. Aangezien er een diversiteit aan onderwerpen in staat, is er altijd genoeg dat jou aan trekt. De hoofdstukken zijn allemaal het zelfde ingedeeld, behalve uiteraard het onderwerp (dat verandert elke keer). Het zijn mooie, leuke, soms indrukwekkende foto’s waarbij in 13½ punten de weetjes uitgelegd worden. Deze weetjes worden door middel van een lijnen (en cirkel) naar het betreffende onderdeel in de foto gelinkt. Het ½ weetje staat voor: misvattingen, halve waarheden of feiten. Soms is dit weetje erg grappig.

13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles Carron Brown Lannoo zelf lezen informatief educatief lannoo’s grote encyclopedie weetjes feiten misvattingen foto’s tekst nieuwsgierig onderwerpen auto’s ridders dieren sport divers samoerai voor elk wat wils kinderen volwassenen ouders doelgroep recensie review In het hoofdstuk ‘Neem een hap’ (met daarbij een foto van een hamburger) wordt onder andere uitgelegd hoe de augurk geconserveerd wordt, maar ook hoe het brood en de mayonaise gemaakt worden en hoe de kaas ontstaan is (geschiedenis ervan).

Voor kinderen is het een leuk boek met leerzame weetjes en kleurrijke bladzijdes (door de foto’s). De hoeveelheid tekst valt erg mee, waardoor ook kinderen die niet van lezen houden, dit boek interessant kunnen vinden. Wel vind ik zelf het boek vrij druk met betrekking tot de hoeveelheid plaatjes/foto’s op een bladzijde. Maar ik ben de doelgroep ook niet 😉
Hoewel ik, als ouder, ook veel heb kunnen leren. Achter in het boek staat nog een uitgebreide woordenlijst met uitleg hierover. Het boek is ook leuk om door heen te bladeren en soms een weetje te lezen.
Een leuk boek over dingen die je nog niet wist !

13 ½ ongelooflijke dingen die je moet weten over alles – Carron Brown
Zelf Lezen, hardcover, 176 pagina’s, Lannoo