Alarm op Spitsbergen [recensie]

Alarm op Spitsbergen reeks serie Emma Dewit Dixie Dansercoer Reina Ollivier spannend leerzaam klimaatverandering milieu poolgebieden poolreiziger juistheid feiten foto’s filmpjes delen noorden Layar scan app filmpjes sneeuwlandschap kite kiteles keuzes maken energievoorziening trio steenkoolmijnen eiland actie spullen beschadigd verdwijnen geschreven avontuur spanning leven hangen beelden zuinig natuur aanwinst boekenkast scholen thuis

Alarm op Spitsbergen reeks serie De coole avonturen van Emma Dewit Dixie Dansercoer Reina Ollivier spannend leerzaam klimaatverandering milieu poolgebieden poolreiziger juistheid feiten foto’s filmpjes delen noorden Layar scan app filmpjes sneeuwlandschap kite kiteles keuzes maken energievoorziening trio steenkoolmijnen eiland actie spullen beschadigd verdwijnen geschreven avontuur spanning leven hangen beelden zuinig natuur aanwinst boekenkast scholen thuisEmma, Svea en Antonio worden als gastsprekers uitgenodigd op een miniklimaattop op Spitsbergen. Ze pleiten er voor het gebruik van alternatieve energie en wijzen op de luchtvervuiling door de steenkoolmijnen op het eiland. Om hun standpunt kracht bij te zetten ondernemen ze een expeditie van Longyearbyen naar Barentsburg, twee plaatsen waar steenkool wordt ontgonnen. Tijdens hun tocht zullen ze alleen alternatieve energie gebruiken. De media volgen de expeditie van de jonge wetenschappers met veel aandacht. Maar ook anderen houden hen in het oog … en Emma’s team beleeft weer pittige avonturen!

Alarm op Spitsbergen reeks serie Emma Dewit Dixie Dansercoer Reina Ollivier spannend leerzaam klimaatverandering milieu poolgebieden poolreiziger juistheid feiten foto’s filmpjes delen noorden Layar scan app filmpjes sneeuwlandschap kite kiteles keuzes maken energievoorziening trio steenkoolmijnen eiland actie spullen beschadigd verdwijnen geschreven avontuur spanning leven hangen beelden zuinig natuur aanwinst boekenkast scholen thuisAlarm op Spitsbergen is het vierde deel van de spannende en leerrijke reeks De coole avonturen van Emma Dewit over klimaatverandering, het milieu en de poolgebieden. De bekende poolreiziger Dixie Dansercoer zorgt voor de juistheid van de feiten én voor de bijzondere foto’s en filmpjes.

Alarm op Spitsbergen

Hoewel ik de voorgaande delen niet heb gelezen, kom ik snel in het verhaal van Alarm op Spitsbergen. Het is een nieuw avontuur van Emma Dewit. Een spannend en leerzaam verhaal, maar het mooiste van allemaal is dat de lezer echt meereist naar het hoge noorden. In het boek staan namelijk foto’s die voorzien zijn van een Layar. Scan deze foto’s met de Layar app en je krijgt fantastische filmpjes te zien. Zo zie je bijvoorbeeld het schitterende witte sneeuwlandschap met de kleurrijke kite, terwijl het trio Emma, Svea en Antonio in het verhaal net bezig zijn met hun kiteles.

Alarm op Spitsbergen reeks serie Emma Dewit Dixie Dansercoer Reina Ollivier spannend leerzaam klimaatverandering milieu poolgebieden poolreiziger juistheid feiten foto’s filmpjes delen noorden Layar scan app filmpjes sneeuwlandschap kite kiteles keuzes maken energievoorziening trio steenkoolmijnen eiland actie spullen beschadigd verdwijnen geschreven avontuur spanning leven hangen beelden zuinig natuur aanwinst boekenkast scholen thuisAlarm op Spitsbergen maakt duidelijk dat het belangrijk is dat we andere keuzes gaan maken wat betreft onze energievoorziening. Het dappere trio laat zien dat dit heel goed mogelijk is tijdens de tocht naar de twee steenkoolmijnen op het eiland. Al lijkt het er op dat niet iedereen blij is met hun actie. Spullen worden beschadigd of verdwijnen zelfs. Wie zit daar achter?

Het verhaal is vlot geschreven en zorgt voor voldoende spanning en avontuur. Maar door de Layar app komt de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt echt tot leven en dat maakt dat het verhaal ook echt bij je blijft hangen. Wie de beelden heeft gezien, snapt direct dat we zuinig moeten zijn op onze natuur. Een aanwinst voor de boekenkast thuis, maar ook voor scholen een ontzettend waardevol boek!

Alarm op Spitsbergen – Dixie Dansercoer & Reina Ollivier
Zelf lezen, hardcover, 142 pagina’s, Clavis

De trailer van Deel 1 geeft een goede indruk wat je kunt verwachten…