Alleen meisjes kunnen vliegen [recensie]

Een verwaarloosd kasteel. Een in onbruik geraakte spoorlijn uit de Tweede Wereldoorlog. Een wandelaar die een noodlottige val maakt op de rails. Wanneer Anton probeert uit te vissen wat zijn vader daar precies is overkomen, ontdekt hij stukje bij beetje welke geheimen het kasteel en zijn vreemde bewoners verborgen houden. Een anonieme enveloppe met daarin een sleuteltje zet hem op weg … Een historische thriller vol verrassende wendingen die verschillende verhaallijnen met elkaar verweeft.

De cover trekt meteen de aandacht. De verlaten spoorrails die leidt naar een kasteel die vanuit een vlaag mist opdoemt. Het heeft iets mysterieus en triggert om het boek op te pakken. Een spannende, historische jeugdthriller.

Alleen meisjes kunnen vliegen

Historische boeken zijn niet mijn favoriete boeken, maar in combinatie met een gezonde dosis spanning durf ik het wel aan. Vooral eigenlijk ook omdat het een jeugdboek is. Alleen meisjes kunnen vliegen gaat over een verwaarloosd kasteel, een verlaten rails en vreemde bewoners. Anton’s vader heeft een noodlottige val gemaakt tijdens een wandeling en Alleen meisjes kunnen vliegen Luc Hanegreefs Young Adult Clavis leeservaring vlot begrijpelijk spanning doelgroep lezer verrast onverwachte wendingen verhaal lezen aanvulling schoolbibliotheek decor Tweede Wereldoorlog geschiedenis onbekend verleden Lebensborn klinieken Duitse bezetting zuiver ras historische boeken combinatie dosis durf jeugdboek kasteel verlaten rails bewoners noodlottige val vader achterhalen vastberaden envelop afzender sleutel antwoorden cover spoorrails vlaag mist mysterieus historisch jeugdthriller spannende geheimen anonieme verhaallijnen thriller recensie review Anton is vastberaden te achterhalen wat er is gebeurd. Wanneer hij een envelop zonder afzender vindt merkt hij dat dat – letterlijk – de sleutel is naar antwoorden.

Het decor van dit verhaal is de Tweede Wereldoorlog, maar bijzonder is dat het een relatief onbekend stukje geschiedenis naar voren brengt. Vroeger lag mijn interesse al niet in het verleden, dus voor mij waren de Lebensborn klinieken ten tijde van de Duitse bezetting nieuw. Doel van deze klinieken was het geboortecijfer verhogen, om uiteindelijk tot een zuiver ras te komen.

Het verhaal is vlot en begrijpelijk geschreven. Er zit voldoende spanning in voor de doelgroep en als lezer wordt je regelmatig verrast met onverwachte wendingen in het verhaal. Dat blijft dat je door wilt lezen. Dit boek zou een mooie aanvulling zijn op iedere schoolbibliotheek.

Alleen meisjes kunnen vliegen – Luc Hanegreefs
Jeugdthriller, hardcover, 216 pagina’s, Clavis