Altijd Anders [recensie]

Altijd anders Ingrid Kluvers Moon Young Adult moeders vaders verhaal serie reeks deel Frankrijk oma zusje Parijs opa grootvader tiener vriendinnen fragment periode jezelf zijn recensie review

Altijd anders Ingrid Kluvers Moon Young Adult moeders vaders verhaal serie reeks deel Frankrijk oma zusje Parijs opa grootvader tiener vriendinnen fragment periode jezelf zijn recensie review Wanneer de zestienjarige Joop van Ravenzwaai met haar zusje naar Parijs gaat, ontdekt ze al snel dat niets is wat het lijkt. Ze maakt kennis met haar onbekende grootvader en leert dat haar zusje bepaald geen held is. Het meest verwarrend voor haar is een belangrijke ontdekking over zichzelf. Veel tijd om aan alles te wennen is er niet, want haar oma krijgt een ongeluk en Joop moet op het bedrijf passen.

Joop is een zestienjarige meid die volop in het leven staat. Bij haar thuis is het nooit saai, want met twee vaders, twee moeders en een oma is er altijd leven in de brouwerij. Haar zusje Emma neemt haar mee naar Parijs. Wat Joop niet weet is dat haar zus een afspraak met hun onbekende grootvader heeft gemaakt. Maar er zijn nog veel meer verrassingen in de Franse hoofdstad voor Joop. In Parijs wordt alles heel duidelijk: Voor Joop zal de toekomst Altijd Anders zijn…

Altijd Anders

Joop is natuurlijk al anders dan de gemiddelde tiener met haar twee vaders en twee moeders. Haar zus Emma dook opeens op in haar leventje en nu staat ze ook nog op het punt haar onbekende opa te ontmoeten… Emma heeft lang in Parijs gewoond, maar dit is de eerste keer dat Joop kennis maakt met haar vriendinnen in Frankrijk. Vooral de ontmoeting met Naomi zorgt voor veel opschudding. In Frankrijk ontdekt Joop dat ze Altijd Anders zal zijn. Alleen weet ze niet meteen of ze daar blij mee moet zijn of niet.

Altijd Anders begint met een ongelukkig moment, waardoor je direct midden in het verhaal zit. Daarna blik je terug op wat er drie maanden eerder gebeurde. Pas aan het einde van het verhaal, kom je weer bij het eerste fragment uit het boek. Dan blijkt dat je precies weet wat voorturbulente periode Joop heeft meegemaakt. Maar ze slaat zich er kranig door heen!

Altijd Anders is luchtig geschreven en richt zich perfect op de doelgroep. Onzekerheden komen veelvuldig aan bod en het laat zien dat het niet eenvoudig is om te laten zien wie je daadwerkelijk bent.
Pas na het lezen van Altijd Anders ontdekte ik dat dit een boek uit een serie boeken is. Echter is het geen probleem om dit boek zonder voorgaande delen te lezen, want ik heb geen moment gehad dat ik iets niet snapte. Het verhaal verloopt soepel en is duidelijk van begin tot eind. Voor wie wel alle boeken wil lezen: Droomtuin en En ik dan? zijn de voorgaande delen uit deze reeks.

Bekijk op Bol.com logoAltijd Anders – Ingrid Kluvers
Young Adult, hardcover, 208 pagina’s, Moon