Autumnville [recensie]

Autumnville Rick Meijer Young Adult Uitgeverij Ploegsma avond stadje boekwinkel vader afsluiten zorgvuldig controleert klanten winkel sleutel slot meisje naam roepen niemand straat meegezogen wereld mysterie ontrafelt gevoel moment samen sprakeloos jeugd overtuigen lezen boeken aanrader onheilspellende verhaal nut gebruik fantasie opgegroeid overlijden grootvader leeservaring gemoedelijk onverwacht onmogelijk begin aanwezig lezer einde ontknoping verhaal vlotte schrijfstijl boek pageturner recensie review

Op een doodgewone avond in een stadje mag Hugo iets ongewoons doen: voor het eerst mag hij in zijn eentje de boekwinkel van zijn vader afsluiten. Zorgvuldig controleert hij of er geen klanten meer in de winkel zijn. Als Hugo daarna buiten staat en de sleutel in het slot steekt, hoort hij een meisje zijn naam roepen. De stem lijkt uit de winkel te komen, maar Hugo weet zeker dat daar niemand is. En er is ook niemand buiten op straat…
Meteen vanaf het begin word je meegezogen in Hugo’s wereld en terwijl je met hem het mysterie rondom het meisje ontrafelt, krijg je steeds sterker het gevoel dat er iets niet klopt. Pas op het allerlaatste moment valt alles samen – en blijf je als lezer sprakeloos achter.

Wanneer je de jeugd wil overtuigen van het nut van boeken lezen, dan is Autumnville absoluut een aanrader. Want het onheilspellende verhaal gaat over het nut van boeken lezen en het gebruik maken van je fantasie.

Autumnville

Hugo is met boeken opgegroeid in het kleine plaatsje. Zijn opa had daar een boekwinkel. Na het overlijden van zijn grootvader, wordt de winkel door zijn vader gerund. En ooit… hoopt Hugo het over te nemen.

Het verhaal begint gemoedelijk, maar verandert al snel in een onheilspellend verhaal. Geheel onverwacht mag Hugo de winkel alleen afsluiten van zijn vader. Em dan gebeurd er iets: op het moment dat hij de winkel op slot draait, hoort hij een stem. Vanuit de winkel. Terwijl dat toch eigenlijk onmogelijk is, want de winkel was leeg…  Je voelt aan alles dat dit het begin van iets is. Maar wat? Het onheilspellende gevoel blijft steeds aanwezig, maar je moet als lezer wachten tot het einde voor de ontknoping van het verhaal.
De vlotte schrijfstijl zorgt er voor dat het boek een echte pageturner is.

Autumnville – Rick Meijer
Young Adult, hardcover, 192 pagina’s, Uitgeverij Ploegsma