Bagels en een bakkie troost [recensie]

Bagels en een bakkie troost Jacodine van de Velde Dutch Venture Publishing tijd omgeving zichzelf voorgehouden gelukkig vrijgezel levenservaring relatie zorgen handen overlijden ouder zaak opvoeding broer overgenomen rusteloos twijfelen leven verscheen zwarte koffie macchiato & takkenthee verhaal partij hoofdpersoon vriendin gelezen gelukkig feelgood doorsnee makkelijk dood voogd Bagels & Beans ouderlijk huis broertje puber uitstralen niemand nodig gek wijsmaken hulp accepteren lastig mannen kennen afzijdig gebieden avondje stappen maatje kroeg muur brokkelen leeservaring vlot geschreven t=realistisch rozengeur maneschijn tegenslagen verdriet humor en liefde pink traantje grote lach gezicht gun man happy end recensie review

Lange tijd heeft Marit iedereen uit haar omgeving, maar vooral zichzelf, voorgehouden dat ze perfect gelukkig is als vrijgezel en het prima redt in haar eentje. Ze heeft genoeg levenservaring opgedaan om te weten dat ze geen relatie wil en is gewend voor zichzelf te zorgen. Trouwens, ze heeft haar handen vol sinds ze vier jaar geleden na het overlijden van haar ouders hun zaak én de opvoeding van haar inmiddels zeventienjarige broer Manuel heeft overgenomen.

Toch voelt ze zich de laatste tijd rusteloos en begint ze aan van alles te twijfelen. Doet ze het wel goed met Manuel? Wat wil ze verder met haar leven?

Eerder verscheen al het boek Zwarte koffie, macchiato & takkenthee. In dat verhaal staat het leven van Sara centraal. In Bagels en een bakkie troost is ook zij weer van de partij, maar is de hoofdpersoon haar vriendin Marit. Zelf had ik het eerste boek niet gelezen, maar dat blijkt gelukkig helemaal niets uit te maken!

Bagels en een bakkie troost

Bagels en een bakkie troost Jacodine van de Velde Dutch Venture Publishing tijd omgeving zichzelf voorgehouden gelukkig vrijgezel levenservaring relatie zorgen handen overlijden ouder zaak opvoeding broer overgenomen rusteloos twijfelen leven verscheen zwarte koffie macchiato & takkenthee verhaal partij hoofdpersoon vriendin gelezen gelukkig feelgood doorsnee makkelijk dood voogd Bagels & Beans ouderlijk huis broertje puber uitstralen niemand nodig gek wijsmaken hulp accepteren lastig mannen kennen afzijdig gebieden avondje stappen maatje kroeg muur brokkelen leeservaring vlot geschreven t=realistisch rozengeur maneschijn tegenslagen verdriet humor en liefde pink traantje grote lach gezicht gun man happy end recensie review Met recht een echte feelgood! Het leven van Marit is niet doorsnee en zeker niet makkelijk. Na de dood van haar ouders werd ze voogd van haar broer Manuel én nam ze de zaak Bagels & Beans van haar ouders over. Ze trok weer in het ouderlijke huis om daar verder te leven met haar broertje. Die inmiddels een echte puber is. In Bagels en een bakkie troost probeert Marit uit te stralen dat ze niemand nodig heeft. Ze is vrijgezel en vind dat prima. Voor haar geen relatie meer, want ze kan prima voor zichzelf zorgen. Maar wie houdt ze hiermee nu voor de gek?

Al snel wordt duidelijk dat Marit vooral zichzelf wil wijsmaken dat ze het allemaal wel alleen red. Hulp accepteren blijkt lastig te zijn en mannen komen er bij haar niet in. Naarmate het verhaal vordert, leer je Marit steeds beter kennen. En ontdek je ook de reden waarom ze zich zo afzijdig houdt op sommige gebieden. Wanneer ze tijdens een avondje stappen zich flink laat gaan met een maatje die ze in de kroeg heeft gevonden, lijkt de muur om Marit heen toch af te brokkelen.

Een vlot geschreven verhaal dat realistisch geschreven is. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in dit boek. Want net zoals in het echte leven hebben we te maken met tegenslagen, verdriet, humor en liefde. Alles goed gedoseerd, dus zo pink je een traantje weg, terwijl je even later weer met een grote lach op je gezicht zit.  Als lezer gun je Marit gewoon een leuke man. En daarom is het boek lastig weg te leggen, want je wilt weten of er ook voor haar een happy end in zit!

Bagels en een bakkie troost – Jacodine van de Velde
Roman, paperback, 300 pagina’s, Dutch Venture Publishing