Blackmail – Politie Niet Betreden [recensie]

Blackmail Cis Meijer De Fontein Politie Niet Betreden Young Adult YA spanning belevingswereld jeugd boek volwassenen termen bekend oren minimaal aanwezig verduidelijkt richting einde verlost vraag zoeken verleden politie overleden podcast roddels school vrienden leven noodlottig ongeluk audiofragment uitgezonden hoofdstukken naam tekening koptelefoon perspectief onbekend oog wacht daglicht gevaar doorlezen boekenreeks serie auteurs rood-witte politieband karakter jeugdthriller spannend roddelkoningin leerlingen docenten geliefd gehaat avond ongeval emotionele onthulling ontdekken geheimen graf dood ongeluk recensie review gossip queen

Gossip queen Jade maakt podcasts met smeuïge nieuwtjes over haar schoolgenoten en docenten. Ze is geliefd én gehaat. Op een avond komt ze om door een tragisch ongeval. Als haar vriendin Tess twee maanden later een onafgemaakte podcast van Jade vindt, schrikt ze van een emotionele onthulling. Tess moet en zal ontdekken welke geheimen Jade meenam in haar graf. Was haar ongeval wel een ongeluk?
Wat als de moordenaar nog gewoon rondloopt?

Blackmail Cis Meijer De Fontein Politie Niet Betreden Young Adult YA spanning belevingswereld jeugd boek volwassenen termen bekend oren minimaal aanwezig verduidelijkt richting einde verlost vraag zoeken verleden politie overleden podcast roddels school vrienden leven noodlottig ongeluk audiofragment uitgezonden hoofdstukken naam tekening koptelefoon perspectief onbekend oog wacht daglicht gevaar doorlezen boekenreeks serie auteurs rood-witte politieband karakter jeugdthriller spannend roddelkoningin leerlingen docenten geliefd gehaat avond ongeval emotionele onthulling ontdekken geheimen graf dood ongeluk recensie review gossip queen Recensie:
Een spannende YA in de boekenreeks Politie Niet Betreden. De serie is te herkennen aan de rood-witte politieband die om het boek heen zit. De boeken zijn van verschillende auteurs, maar hebben wel allemaal het spannende karakter van een jeugdthriller.

Blackmail

Het verhaal begint met een mysterieus, maar spannend stukje tekst. Iemand staat ergens op de wacht en is duidelijk iets van plan wat het daglicht niet kan verdragen. Maar wat? En loopt er nu iemand echt gevaar? Slechts een paar zinnen, maar het zorgt dat je direct door wilt lezen.

De meeste hoofdstukken worden geschreven vanuit Tess. Haar naam staat – samen met een tekening van een koptelefoon – bovenaan elk hoofdstuk dat vanuit haar perspectief wordt geschreven. Een aantal keren is er een klein stukje wat de woorden zijn van een onbekend persoon. Deze bladzijde is lichtpaars en heeft een groot oog bovenaan de pagina staan. Dit is degene die het verhaal ook opent. De dader… van iets… Wie het is en wat er precies aan de hand is, blijft lange tijd onduidelijk.

Jade – de beste vriendin van Tess – is twee maanden geleden overleden. Jade had een podcast waar ze de roddels van school benoemde. Daar maakte ze niet altijd vrienden mee. Haar leven kwam plotseling ten einde na een noodlottig ongeluk. Maar wanneer Tess een audiofragment hoort van een podcast die Jade nooit heeft uitgezonden, krijgt ze twijfels. Was Jade in gevaar? Zo ja, was het dan wel echt een ongeluk of is er meer aan de hand?

Blackmail Cis Meijer De Fontein Politie Niet Betreden Young Adult YA spanning belevingswereld jeugd boek volwassenen termen bekend oren minimaal aanwezig verduidelijkt richting einde verlost vraag zoeken verleden politie overleden podcast roddels school vrienden leven noodlottig ongeluk audiofragment uitgezonden hoofdstukken naam tekening koptelefoon perspectief onbekend oog wacht daglicht gevaar doorlezen boekenreeks serie auteurs rood-witte politieband karakter jeugdthriller spannend roddelkoningin leerlingen docenten geliefd gehaat avond ongeval emotionele onthulling ontdekken geheimen graf dood ongeluk recensie review gossip queen Tess besluit alles uit te gaan zoeken, maar al snel komt ze er achter dat er iemand is die het kennelijk niet prettig vindt dat ze in het verleden wroet. Maar Tess is vastbesloten om de onderste steen boven te krijgen en is niet meer te stoppen. Kan ze niet veel beter de politie inschakelen?

Een vlot geschreven Young Adult, waar voldoende spanning in zit. Sluit goed aan op de belevingswereld van de jeugd, maar is zeker ook een lekker boek om te lezen voor volwassenen. Misschien dat sommige termen je dan niet zo bekend in de oren klinken, maar deze zijn minimaal aanwezig en worden verduidelijkt in het verhaal. Hoewel je af en toe wel door krijgt in welke richting je het moet zoeken, wordt je toch pas aan het einde van het boek verlost van die ene brandende vraag… Wie!

Blackmail – Cis Meijer
Young Adult, hardcover, 224 pagina’s, De Fontein