Blijf waar je bent [recensie]

Blijf waar je bent Sharon Bolton thriller A.W. Bruna paperback recensie review flaptekst slachtoffer moordenaar seriemoordenaar kind jongens vriendengroep lichaam leeggebloed strandjes Thames moment gebeuren geheim jongen twaalf spanning sluimerend hevigheid dader vizier netvlies politie duister slim speelt spel actief londen paraatheid inwoners stad achtergrond angst geest dader cursief psychiater cliënt dwaalspoor personen subtiel fragmenten

Blijf waar je bent Sharon Bolton thriller A.W. Bruna paperback recensie review flaptekst slachtoffer moordenaar seriemoordenaar kind jongens vriendengroep lichaam leeggebloed strandjes Thames moment gebeuren geheim jongen twaalf spanning sluimerend hevigheid dader vizier netvlies politie duister slim speelt spel actief londen paraatheid inwoners stad achtergrond angst geest dader cursief psychiater cliënt dwaalspoor personen subtiel fragmenten De twaalfjarige Barney heeft dingen gezien die een kind niet zou moeten zien. Hij raakt geobsedeerd door een serie moorden in zijn buurt omdat hij, net als iedereen, weet dat de moordenaar opnieuw zal toeslaan. En het slachtoffer zal opnieuw een jongen zijn, zoals hijzelf. Het lichaam zal volledig leeggebloed worden achtergelaten op een van de strandjes aan de Thames. En dit kan elk moment gebeuren. Maar er is nog iets, een geheim dat Barney liever niet had geweten, dat hij met niemand durft te delen. Want wie zou een jongen van twaalf geloven?

Ik heb nog nooit eerder een boek gelezen van Sharon Bolton, maar de flaptekst maakt mij in ieder geval nieuwsgierig. Eenmaal begonnen in Blijf waar je bent, kan ik het boek nauwelijks nog wegleggen. De spanning is sluimerend aanwezig en duikt plotseling in alle hevigheid weer op. Al snel krijg je als lezer een vermoedelijke dader in het vizier, maar ik merk bij mijzelf direct twijfel… Zo snel in het boek zul je toch niet de juiste dader weten aan te wijzen? Het spreekt voor zich dat er al snel meerdere, mogelijke daders op het netvlies van de lezer komen. Net zoals de politie in het duister tast, besef je als lezer dat de moordenaar een heel slim spel speelt… En dan ben je als lezer toch totaal verrast als je er achter komt wie achter de moorden zit!

Blijf waar je bent

Een seriemoordenaar is actief in Londen en dat zorgt uiteraard voor opperste paraatheid bij de inwoners van deze stad. Slachtoffers zijn steeds jongens en het verhaal laat het doen en laten van een vriendengroep zien. Hierdoor is de spanning steeds sluimerend op de achtergrond aanwezig. Blijf waar je bent  is een vlot geschreven thriller en Sharon Bolton is goed in staat de angst van de inwoners over te brengen op de lezer. Dit maakt dat het boek een echte pageturner is.

Als lezer krijg je af en toe een klein kijkje in de geest van de dader. Deze stukken zijn cursief gedrukt en geven een gesprek van een psychiater met een cliënt weer. Met deze informatie wordt je regelmatig op een dwaalspoor gezet, omdat de gesprekken bij meerdere personen kunnen passen. Heel subtiel spring je van verdachte naar verdachte met deze fragmenten.

Blijf waar je bent  laat je niet meer los, zelfs niet wanneer je het boek uit hebt…

Bekijk op Bol.com logoBlijf waar je bent – Sharon Bolton
Thriller, paperback, 432 pagina’s, A. W. Bruna