Bloqs – Bouw jij de perfecte kubus? [recensie]

Bloqs: Verzamel blokken om een kubus te bouwen. Gebruik tactiek, inzicht en een beetje geluk om als eerste dit doel te bereiken. Houd je tegenstanders in de gaten! Zij zullen proberen blokken te ruilen, te stelen of zelf als eerste een perfecte kubus te maken.
Een fantastisch 3d-bouwsel voor de hele familie.

Bloqs Pumpkin Games Academy bloqs Tweede editie bordspel 8+ zoon bezig bouwen kubussen link meerwaarde alleen spelen speelduur minuten spelen ervaring blokken tegenstander ruilen portie geluk winnen inzicht tactiek normale variant eenvoudige spelregels gepest Maestro-variant controle tactische beslissingen kaarten moelijker kinderen einde spel spelvarianten winnaar ogen ruilen stelen veranderen perfecte kubus perfecte rijen speler spelverloop dobbelsteen pion richting schijf kubusdeel spelbord kleuren spelregels speelstukken Nederland Koreaanse spel succes jubileum nieuwe verbeterde versie verrassend 3D spel inzicht uitdaging tactiek ruimtelijk inzicht tegenstander familie recensie review Recensie:
Een verrassend 3D-spel voor kinderen vanaf acht jaar waarin inzicht, uitdaging, tactiek en ruimtelijk inzicht nodig zijn om zo snel mogelijk een perfecte kubus te bouwen.

Bloqs

Zo’n tien jaar geleden kwam Bloqs al naar Nederland. Het van oorsprong Koreaanse spel was meteen een groot succes. Naar aanleiding van het 10-jarig jubileum is Pumpkin Games met een nieuwe verbeterde versie gekomen van dit bordspel.

De stevige doos bevat 32 kubusdelen (met elke een verschillend aantal blokjes), 16 kubusschijven en 4 actieschijven, 54 kaarten, 4 pionnen, een dobbelsteen, de spelregels en uiteraard het overzichtelijke spelbord.
Kubusdelen zijn voorzien van frisse heldere kleuren. Op de actieschijven en (Maestro-) kaarten zijn deze speelstukken ook afgebeeld. De spelregels zijn herschreven, zodat jong en oud met plezier kunnen spelen.
Met het spel Bloqs is het de bedoeling om als eerste een perfecte kubus te bouwen van drie lagen door middel van kubusdelen. Een perfecte kubus is 3 bij 3 blokjes zonder gaten en uitsteeksels.

Bloqs Pumpkin Games Academy bloqs Tweede editie bordspel 8+ zoon bezig bouwen kubussen link meerwaarde alleen spelen speelduur minuten spelen ervaring blokken tegenstander ruilen portie geluk winnen inzicht tactiek normale variant eenvoudige spelregels gepest Maestro-variant controle tactische beslissingen kaarten moelijker kinderen einde spel spelvarianten winnaar ogen ruilen stelen veranderen perfecte kubus perfecte rijen speler spelverloop dobbelsteen pion richting schijf kubusdeel spelbord kleuren spelregels speelstukken Nederland Koreaanse spel succes jubileum nieuwe verbeterde versie verrassend 3D spel inzicht uitdaging tactiek ruimtelijk inzicht tegenstander familie recensie review

Voorbereiding

Wanneer je het spelbord in het midden van de tafel hebt gelegd, plaats je de kubusdelen op de daarvoor bestemde velden in het midden van het bord. De schijven leg je op z’n kop in de cirkel met op elk veld één schijf.
Aangezien er twee varianten in dit bordspel te vinden zijn (de Maestro-variant en de normale), kies je welk spel je wilt spelen.

Spelverloop

Als het jouw beurt is, gooi je met de dobbelsteen. Je verplaatst je pion het gegooide aantal ogen. Je pion mag zowel links als rechtsom. Wel moet je alle stappen van die beurt in dezelfde richting zetten. Als je uitkomt op een dichte schijf, draai je deze om.
Dan heb je de kans dat je:
– een kubusdeel van een andere speler moet stelen
– een kubusdeel mag kiezen uit het midden
– een kubusdeel moet pakken dat afgebeeld staat op je actieschijf
Bloqs Pumpkin Games Academy bloqs Tweede editie bordspel 8+ zoon bezig bouwen kubussen link meerwaarde alleen spelen speelduur minuten spelen ervaring blokken tegenstander ruilen portie geluk winnen inzicht tactiek normale variant eenvoudige spelregels gepest Maestro-variant controle tactische beslissingen kaarten moelijker kinderen einde spel spelvarianten winnaar ogen ruilen stelen veranderen perfecte kubus perfecte rijen speler spelverloop dobbelsteen pion richting schijf kubusdeel spelbord kleuren spelregels speelstukken Nederland Koreaanse spel succes jubileum nieuwe verbeterde versie verrassend 3D spel inzicht uitdaging tactiek ruimtelijk inzicht tegenstander familie recensie review Daarna gaat de beurt naar de andere speler. Wanneer je op het vakje komt waar ook een andere speler staat, moet je onderling blokken ruilen. Onze zoon vond het ruilen niet zo leuk, dus koos hij vaak de andere richting.

Wanneer je de Maestro-variant speelt, heb je meer controle over het spel en kan je tactische beslissingen maken. Hierbij heb je de 54 kaarten nodig. Deze variant is moeilijker voor kinderen. Bijna aan het einde van het spel kan er (bij beide spelvarianten) plotseling een andere winnaar zijn dan die je eerst voor ogen had. Door ruilen of stelen kan er snel iets veranderen. Als het niemand lukt om een perfecte kubus te bouwen dan wint de speler met de meeste perfecte rijen.

Hoe vaker je het spel speelt, hoe meer tactiek en inzicht je krijgt. Uiteraard is een portie geluk ook nodig om het spel te winnen. Met onze jongste zoon hebben we vooral de normale variant gespeeld, omdat daar eenvoudige spelregels gelden en er minder ‘gepest’ (zoals hij het noemt) wordt.

Speelduur

De speelduur is rond de 30 minuten. Je kan het spelen met 2 tot 4 spelers. Het is een andere ervaring met vier spelers omdat steeds minder blokken in het midden komen te liggen aangezien er een beperkt aantal blokken zijn. Tevens zal je vaker op het vakje van je tegenstander komen, waardoor je zal moeten ruilen.

Onze zoon is ook alleen heerlijk bezig geweest met het bouwen van kubussen waarbij deze link een grote meerwaarde heeft voor het alleen spelen.

Bloqs (▶Bol.com)
Bordspel, 8+, 2- 4 spelers, Pumpkin Games