Bodyhack [recensie]

Bodyhack Tanja de Jonge vriend gevaar spoorloos levensgevaar gehackte videobeelden geheimzinnige villa gezien eerlijk reden onderwerp verhaal robotten technologie stadium smelten robotica mensen genre boek kans uitgelezen mening technische kant gelezen plezier onderhoudend vlot geschreven jongen mechanische onderdelen probleem techniek vertrouwen programmering verdwijnt voelen vrienden ontdekken vastgehouden onderzoek gevaar leven bevrijden prooi wetenschap auteur grens absurditeit ongeloofwaardigheid zoeken ondenkbaar technieken storend nep gebeuren kennis verkeerde handen aspect lezen schrijven oog doelgroep aanrader jongeren Leopold recensie review

Wat zou jij doen als je allerbeste vriend in gevaar was? Kevins beste vriend Bjorn verdwijnt spoorloos. Kevin weet het zeker: Bjorn is in levensgevaar. Samen met Anne en Joris gaat hij op zoek. Gehackte videobeelden leiden hen naar een geheimzinnige villa. Daar is Bjorn voor het laatst gezien. Wat gebeurt daar? En Kevin ontdekt al snel dat zijn vrienden en hij niet de enigen zijn die Bjorn graag willen vinden…

Eerlijk is eerlijk: ik begon een beetje twijfelachtig aan Bodyhack. Reden hiervoor is het onderwerp van het verhaal. Het gaat over robotten en de technologie hiervan in een vergevorderd stadium. In dit geval smelten robotica en mensen samen. Niet echt mijn genre, maar elk boek verdient een eerlijke kans.

Bodyhack

Wanneer een onderwerp van een boek je niet aanspreekt kan het natuurlijk twee kanten op gaan. Of je vindt het helemaal niets en legt het boek uiteindelijk niet uitgelezen naast je neer OF je moet je mening bijstellen en leest het boek gewoon uit. In mijn geval bleek dat het boek goed in elkaar zat en ik mij niet stoorde aan de technische kant van dit verhaal. Ik heb Bodyhack dan ook met plezier gelezen. Niet mijn meest fantastische boek, Bodyhack Tanja de Jonge vriend gevaar spoorloos levensgevaar gehackte videobeelden geheimzinnige villa gezien eerlijk reden onderwerp verhaal robotten technologie stadium smelten robotica mensen genre boek kans uitgelezen mening technische kant gelezen plezier onderhoudend vlot geschreven jongen mechanische onderdelen probleem techniek vertrouwen programmering verdwijnt voelen vrienden ontdekken vastgehouden onderzoek gevaar leven bevrijden prooi wetenschap auteur grens absurditeit ongeloofwaardigheid zoeken ondenkbaar technieken storend nep gebeuren kennis verkeerde handen aspect lezen schrijven oog doelgroep aanrader jongeren Leopold recensie review maar onderhoudend en vlot geschreven.

Bjorn is niet zomaar een jongen. Hij blijkt gedeeltelijk uit mechanische onderdelen te bestaan. En daar zit ook direct het probleem. Wanneer er problemen met de techniek in Bjorn zijn, wordt al snel duidelijk dat hij niet iedereen kan vertrouwen. Er zijn meerdere mensen geïnteresseerd in de techniek en programmering van Bjorn. Wanneer hij plotseling verdwijnt, voelen zijn vrienden aan dat er iets is gebeurd. Wanneer ze ontdekken dat hij ergens vast wordt gehouden tegen zijn zin, gaan ze op onderzoek uit. Met gevaar voor hun eigen leven proberen ze te achterhalen waar hun vriend is én proberen ze hem te bevrijden Zal het hen lukken of vallen ze ook ten prooi aan de wetenschap?

De auteur weet heel goed de grens van absurditeit en ongeloofwaardigheid op te zoeken. Sommige dingen gaan echt wel te ver en zijn eigenlijk ondenkbaar. Maar doordat er gebruik wordt gemaakt van technieken die al wel bestaan, voelt het niet storend nep. Het laat duidelijk zien wat er kan gebeuren wanneer bepaalde kennis in verkeerde handen terecht komt. Of wanneer mensen doorslaan in hun ideeën. Dit aspect zorgt ervoor dat het boek interessant blijft om te lezen. Tijdens het schrijven is er goed oog gehouden op de doelgroep, waardoor het zeker een aanrader is voor jongeren om te lezen.

Bodyhack – Tanja de Jonge
Young Adult, paperback, 216 pagina’s, Leopold