Boer Boris en de olifant [recensie]

Boer Boris en de olifant Ted van Lieshout prentenboek Gottmer vriendschap mens dier boerderij vermommen Artis dierentuin boekenkast leerzaam geluiden herhaling vragen cadeau feestdagen recensie review

Zusje Sam heeft een vriend gevonden: een olifant.
Hij mag toch zeker wel blijven?

We schreven al eens eerder over Boer Boris en dit is alweer het tiende deel in deze reeks over de vriendschap tussen mens en dier.

Boer Boris en de olifant

Boer Boris – zoals altijd gekleed in zijn blauwe overal en met een grote pet over zijn blonde haren – beleeft weer een heel nieuw avontuur!

Wanneer hij de was aan het ophangen is op de boerderij, ziet hij een grote, donkere schaduw door het laken heen schijnen. Als hij gaat kijken wat het is, blijkt er een echte olifant op zijn boerderij te lopen!

Zusje Sam heeft hem gevonden langs de wei toen ze bloemen aan het plukken was. Ze is Boer Boris en de olifant Ted van Lieshout prentenboek Gottmer vriendschap mens dier boerderij vermommen Artis dierentuin boekenkast leerzaam geluiden herhaling vragen cadeau feestdagen recensie review helemaal verliefd op het grote dier. Ze wil niets liever dan hem houden.

Maar Boer Boris wil dat niet, een olifant hoort niet op een boerderij. Daar horen, kippen, koeien, een paard en varkens. Natuurlijk is Sam het daar niet mee eens, en ze verzint een plan. Ze vermomd de olifant zo dat hij op een haan lijkt. Maar daar trapt Boer Boris niet in. Ze probeert het nog een keer, maar dit keer gaat de olifant als stier door het leven. Maar ook dat ziet onze boer natuurlijk direct. Hoe kan dat toch… De olifant was toch goed vermomd?

Dan komen ze er achter dat de olifant uit Artis komt, en dat het dier natuurlijk ook weer terug moet. Boer Boris vind het zielig voor Sam dat de olifant niet kan blijven. Daarom verzint hij iets om haar op te vrolijken. En het werkt… ze schatert het uit!

Weer een winnaar zal ik maar zeggen. Dit boek is weer een echte aanwinst voor in de boekenkast! Naast het leuke verhaal en de prachtige herkenbare tekeningen, is het ook nog eens heel grappig en leerzaam. Het mooie vind ik dat je hier weer de herhaling van vragen ziet terugkomen. Ik merk dat mijn kinderen dit leuk vinden, maar er ook iets van opsteken. En naast het lezen van het verhaal, is het op elke bladzijde een feestje om alleen al naar de dieren te kijken. De geluiden te maken en de dieren te benoemen. Ook leuk om cadeau te geven tijdens de aankomende feestdagen!

Boer Boris en de olifant – Ted van Lieshout
Prentenboek, hardcover, 24 pagina’s, Gottmer